Postanowienie NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. III OZ 232/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Rady [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 707/22 o przywróceniu terminu do wniesienia skargi przez M.A. na uchwałę Rady [...] z dnia 21 marca 2022 r., nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego postanawia: oddalić zażalenie
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 17 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 707/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, przywrócił M.A. termin do wniesienia skargi na uchwałę Rady [...] z dnia 21 marca 2022 r. w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.
W ocenie Sądu pierwszej instancji, skarżący uprawdopodobnił, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy, ponieważ został on błędnie pouczony o trybie i terminie do wniesienia skargi. W sprawach z zakresu stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, w przypadku zaskarżenia uchwały do sądu administracyjnego, ustawodawca przewidział szczególną procedurę, w której zakreślono krótkie terminy na wniesienie skargi oraz skargi kasacyjnej, a także rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny. Tylko zatem przy prawidłowym pouczeniu skarżącego o okolicznościach wniesienia skargi – czego w niniejszej sprawie zabrakło – uprawnione byłoby stwierdzenie, że wyłączną winą skarżącego jest wniesienie skargi z uchybieniem terminu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty