Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2023 r., sygn. I GSK 1891/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 1522/21 w sprawie ze skargi J. B., M. G. - wspólników M. s.c. J. B., M. G. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 20 sierpnia 2021 r. nr 480000/71/233370/2021 w przedmiocie odmowy prawa do zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 21 lipca 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 1522/21 po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. B., M. G., wspólników spółki cywilnej - M. s.c. [...] (dalej: strona) na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: organ) z 20 sierpnia 2021 r., nr 480000/71/233370/2021 w przedmiocie odmowy prawa do zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne - uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniósł skargę kasacyjną od wyroku WSA, zaskarżając to orzeczenie w całości domagając się jego uchylenia i rozpoznania skargi przez jej oddalenie w całości oraz zasądzenia kosztów postępowania.
Zaskarżonemu wyrokowi organ zarzucił:
1. naruszenie przepisów prawa materialnego, tj.:
a) art. 31zo ust. 1, art. 31zy ust. 1, ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842; dalej: ustawa COVID-19), oraz § 10 ust. 2a i ust. 3 (jak wynika z treści uzasadnienia skargi kasacyjnej albowiem w petitum skargi kasacyjnej brak jest dokładnego podania wszystkich jednostek redakcyjnych § 10) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2021 r., poz. 371; dalej: rozporządzenie COVID-19), poprzez jego błędną wykładnię dokonaną w sposób rozszerzający, wbrew intencjom racjonalnie działającego prawodawcy, wypaczającą cele ustawy COVID-19 w zakresie udzielenia wsparcia najbardziej poszkodowanym przedsiębiorcom działającym w wymienionych branżach, które znalazły się w trudnej sytuacji związanej przede wszystkim z okresowo wprowadzanymi na obszarze RP ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej w trakcie pandemii, co doprowadziło do wykładni w sposób tworzący lukę prawną, podczas gdy wykładnia językowa prowadzi do wniosków, zgodnych z celem zaprojektowanego systemu, tj. udzielania pomocy przedsiębiorcom z branż wymienionych w przepisie, a zatem porównanie ich dochodów winno być dokonane w zakresie wskazanej w przepisie branży a nie jakiejkolwiek działalności,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty