22.11.2022

Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. II GSK 1099/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Jacek Czaja (spr.) protokolant Justyna Mordwiłko-Osajda po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S. P. M. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 2255/18 w sprawie ze skargi P. S. P. M. w G. na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 26 września 2018 r. nr DGM.WBZOP.1.80.5.6.2018.MC w przedmiocie odmowy odwołania z funkcji szefa stacji pilotowej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Ministra Infrastruktury na rzecz P. S. P. M. w G. 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 2255/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 329; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę P. (...) z siedzibą w G.na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 26 września 2018 r. nr DGM.WBZOP.1.80.5.6.2018.MC w przedmiocie odwołania ze stanowiska szefa (...)

Sąd pierwszej instancji za podstawę tego rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni decyzją z 15 stycznia 2015 r. - utrzymaną w mocy decyzją Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 sierpnia 2016 r. - odwołał J. M. (dalej także jako: uczestnik) z funkcji Szefa (...).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 20 kwietnia 2017 r. sygn. akt VI SA/Wa 2158/16, uchylił powyższe decyzje. WSA zauważył między innymi, że podstawę prawną decyzji stanowił § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 26 listopada 2013 r. w sprawie sposobu sprawowania nadzoru nad pilotażem, w myśl którego właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego, po zasięgnięciu opinii organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich, powołuje i odwołuje szefa pilotów spośród pilotów stacji pilotowej. Powołanie i odwołanie z funkcji Szefa (...)dokonywane jest w ramach sprawowanego przez organ z mocy prawa nadzoru nad pilotażem. WSA podniósł, że w aktach sprawy brak było statutu P (...) (dalej też jako: "skarżący"), przy czym WSA ustalił, że (...)liczy 70 członków, a w głosowaniu nad wnioskiem w przedmiocie cofnięcia rekomendacji brało udział 13 osób (za wnioskiem głosowało 6, przeciw 5 a wstrzymały się 2 osoby) i ten wynik przesądził o cofnięciu rekomendacji. W ocenie WSA, decyzja w tego rodzaju sprawie powinna mieć charakter zindywidualizowany, a zatem organ administracji publicznej powinien wykazać w sposób niebudzący wątpliwości okoliczność utraty zaufania środowiska pilotów, a w tym zakresie nie było wystarczającym prezentowanie takiego stanowiska jedynie w oparciu o głosy 6 osób głosujących za wnioskiem (za cofnięciem rekomendacji opowiedziało się niespełna 10% uprawnionych członków (...)).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne