08.11.2022 Podatki

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. I FSK 1113/22

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-189/18 nie stanowiło przesłanki do wznowienia postępowania w rozumieniu art. 240 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, gdyż nie zmieniało istotnie wykładni przepisów prawa unijnego dotyczących kwestii decydujących o treści wydanej decyzji ostatecznej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. sp. z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1958/21 w sprawie ze skargi J. sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia 9 czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia we wznowionym postępowaniu ostatecznej decyzji w sprawie podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 marca 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1958/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia 9 czerwca 2021 r. o nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia we wznowionym postępowaniu ostatecznej decyzji w sprawie podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r.

W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Sąd I instancji podzielił stanowisko organów, zgodnie z którym w świetle art. 240 § 1 pkt 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.), wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 16 października 2019 r. w sprawie C-189/18 [...]., nie miał wpływu na treść ostatecznej decyzji wymiarowej wydanej wobec skarżącej spółki, a tym samym nie stanowił podstawy jej uchylenia.

Sąd argumentował, że powyższe orzeczenie dotyczyło regulacji węgierskich, które w odmienny sposób kształtują sytuację procesową strony oraz czynności węgierskiego organu podatkowego, który zapoznał podatnika w sposób pośredni tylko z częścią dowodów zgromadzonych w sprawie jego kontrahenta oraz przedstawił je podatnikowi w formie streszczenia. Wskazał również, że przepisy polskiej ustawy nie przewidują, tak jak przepisy prawa węgierskiego, związania organów decyzjami wydanymi wobec kontrahentów podatnika, mają one równą innym środkom dowodowym moc dowodową oraz podlegają regułom swobodnej oceny. Dodatkowo, na gruncie prawa polskiego strona ma prawo wglądu w akta sprawy z pominięciem dokumentów lub ich części zawierających informacje niejawne, co zostało dopuszczone w orzecznictwie TSUE. Przy czym podatnik może wnosić o udostępnienie mu materiałów wyłączonych, a na postanowienie odmowne przysługuje zażalenie, a w konsekwencji skarga do sądu administracyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne