19.10.2022

Wyrok NSA z dnia 19 października 2022 r., sygn. II OSK 1581/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 2481/19 w sprawie ze skargi M. F. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 28 sierpnia 2019 r., nr DOA.7110.104.2019.KKO w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 września 2020 r., VII SA/Wa 2481/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. F. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (zwanego dalej "Głównym Inspektorem") z dnia [...] sierpnia 2019 r., [...] , którą utrzymano w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2019 r., [...] o odmowie stwierdzenia, na wniosek skarżącego, pozwolenia na budowę Wójta Gminy [...] z dnia [...] grudnia 1996 r., [...] wydanego E. R. i J. R. i dotyczącego inwestycji obejmującej budynek mieszkalny jednorodzinny typ [...], studnię i szambo szczelne w [...] na działce [...].

W zaskarżonym wyroku Sąd pierwszej instancji, akceptując stanowisko organów wyjaśnił, że w administracyjnym postępowaniu nadzwyczajnym, to jest takim jak oceniane, kontroluje się ważność decyzji ostatecznej przez pryzmat ewentualnie tkwiących w niej wad o charakterze kwalifikowanym, a więc najpoważniejszych uchybień, jakimi może być dotknięty akt administracyjny. Należy mieć więc na uwadze to, że tylko wady doniosłe uzasadniają wyeliminowanie decyzji z obrotu prawnego ze skutkiem ex tunc i tym samym odebranie konkretnej osobie wynikającego z niej uprawnienia. Sąd wywodził, że rażące naruszenie prawa, o którym mowa we wskazanym przez skarżącego art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (na datę zaskarżonej decyzji tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm., dalej "K.p.a.") ma miejsce, gdy spełnione są łącznie trzy przesłanki: naruszenie prawa ma charakter oczywisty, charakter przepisu, który został naruszony, pozwala na proste uznanie jednoznaczności jego naruszenia (jest on jasny, klarowny i nie wymaga prowadzenia głębszej wykładni, zawiera wyraźną normę) oraz przemawiają za tym racje (skutki) społeczne i ekonomiczno-gospodarcze, które wywołuje rozstrzygnięcie dotknięte wadą kwalifikowaną. Zdaniem Sądu pierwszej instancji ta ostatnia przesłanka musi mieć przy tym decydujące znaczenie przy dokonywaniu oceny stwierdzonego naruszenia prawa. Nie zawsze bowiem oczywiste naruszenie jasnego w swej warstwie interpretacyjnej przepisu oznaczać będzie, że ma ono charakter rażący. Kluczowe są skutki społeczne i ekonomiczno-gospodarcze, jakie naruszenie powoduje.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne