14.09.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 14 września 2022 r., sygn. I OSK 1886/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 14 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt II SA/Gl 995/18 w sprawie ze skargi [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia 27 września 2018 r., nr SKO VIII/422/3667/102/18 w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 lutego 2019 r., sygn. akt II SA/Gl 995/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] (dalej również: "[...]", "skarżąca", "Spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej (dalej również: "SKO", "Kolegium", "organ odwoławczy") z dnia 27 września 2018 r., nr SKO VIII/422/3667/102/18 w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu, oddalił skargę.

Wyrok został wydany w oparciu o następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

28 czerwca 2018 r., [...], reprezentowana przez pełnomocnika, złożyła wniosek o zarejestrowanie pojazdu marki [...], nr rej. [...], nr nadwozia: [...]. Do wniosku dołączono m.in. dokument własności pojazdu w postaci faktury z dnia 21 czerwca 2018 r., na której, jako opis przedmiotu wpisano "Samochód osobowy uszkodzony".

Decyzją z dnia 6 sierpnia 2018 r., nr WKR.5411.188.2018, Starosta [...] (dalej również: "Starosta", "organ I instancji"), na podstawie art. art. 72 ust. 1 pkt 4, art. 73 ust. 1 w zw. z art. 81 ust. 11 pkt 2 lit b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1260 ze zm., dalej: "ustawa", "uprd"), odmówił rejestracji wskazanego wyżej pojazdu. W uzasadnieniu ww. aktu powołano się na art. 81 ust. 11 pkt 2 lit b updr i podano, że dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd skierowany przez starostę, jeżeli z dokumentów wymaganych do rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym lub narusza przepisy ochrony środowiska. Zgodnie zaś z art. 72 ust. 1 pkt 4 ustawy, zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego jest jednym z dokumentów wymaganych do zarejestrowania pojazdu. Brak przedstawienia tego dokumentu uniemożliwia rejestrację pojazdu. Organ wskazał też, że pojazd, jest samochodem uszkodzonym, co wynika z faktury. W związku z powyższym, 28 czerwca 2018 r., wydano postanowienie o skierowaniu pojazdu na dodatkowe badanie techniczne, które obligowało do wykonania dodatkowych badań technicznych - w terminie 7 dni od daty otrzymania skierowania. Postanowienie zostało skutecznie doręczone 18 lipca 2018 r., wobec czego termin wykonania badania minął 25 lipca 2018 r. Zdaniem organu badania technicznego nie dostarczono do dokumentacji rejestracyjnej pojazdu w wymaganym terminie, a więc pojazd w sytuacji dopuszczenia go do ruchu drogowego, stanowiłby zagrożenie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne