Wyrok NSA z dnia 2 września 2022 r., sygn. III OSK 1529/21
Pojęcie informacji publicznej, o którym mowa w art. 1 ust. 1 u.d.i.p., nie zostało zbudowane w oparciu o teoretycznoprawną kategorię władztwa administracyjnego, co oznacza, że informacji publicznej nie można ograniczyć do informacji o zadaniach wykonywanych z zastosowaniem środków władczych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 2 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt II SAB/Wa 694/18 w sprawie ze skargi M. B. na bezczynność Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 marca 2019 r., sygn. akt II SAB/Wa 694/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi M. B. na bezczynność Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie
w przedmiocie rozpoznania wniosku z 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej: 1. zobowiązał Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego
w Warszawie do rozpoznania wniosku skarżącego z 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. zasądził od Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie na rzecz skarżącego kwotę 100 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z 18 października 2018 r. M. B. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z 12 lipca 2018 r. o udostępnienie informacji publicznej. Dyrektorowi zarzucił naruszenie art. 2 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit a tiret drugi ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm.; dalej jako "u.d.i.p.") poprzez bezpodstawny brak udostępnienia żądanych we wniosku z 12 lipca 2018 r. dokumentów oraz raportu powypadkowego TDT, a także popadnięcie w stan bezczynności poprzez nieudostępnienie wnioskodawcy informacji publicznej objętej wnioskiem, ani też brak odmowy udostępnienia tej informacji w formie prawem przepisanej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
