13.10.2023 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 13 października 2023 r., sygn. I OSK 1056/23

Dnia 13 października 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Anna Wesołowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 października 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 786/22 w sprawie ze skargi N. S. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach, 2. odstępuje od zasądzenia od N. S. na rzecz Wojewody Śląskiego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 14 grudnia 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu sprawy ze skargi N.S. (Skarżąca) na decyzję Wojewody Ś.(Wojewoda) z [...] sierpnia 2022 r. w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku uchylił zaskarżoną decyzję.

Wyrok wydany został w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Prezydent Miasta R. (Prezydent) decyzją z [...] czerwca 2022 r., wydaną po uprzednim uchyleniu przez Wojewodę jego decyzji z [...] stycznia 2021 r. orzekł o utracie przez Skarżącą statusu osoby bezrobotnej oraz prawa do zasiłku dla bezrobotnych z dniem 6 sierpnia 2021 r. Decyzja ta utrzymana została w mocy przez Wojewodę decyzją z [...] sierpnia 2022 r.

Podstawę prawną rozstrzygnięcia organów stanowiły przepisy art. 34 ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a, b, w związku z 2 ust. 1 pkt 2, ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1100, ze zm., dalej: ustawa o promocji zatrudnienia")

Podstawą faktyczną rozstrzygnięcia organu pierwszej instancji było ustalenie, że Skarżąca odbyła na początku sierpnia 2021 r. szkolenie i zawarła umowę, w której w zamian za opłacenie ww. szkolenia zobowiązała się do podjęcia zatrudnienia. Formalnie nie zawarto umowy o pracę ale Skarżąca stawiała się w zakładzie pracy – Salonie "[...]" prowadzonym przez S. M. i oprócz nauki, przyglądania się przy pracy innym pracownikom, wykonywała zlecane jej czynności. Odnosząc się do twierdzeń Skarżącej, w których konsekwentnie zaprzeczała, że miała zamiar zawarcia z S.M. umowy cywilnoprawnej organ wskazał, że powstaje wątpliwość na jakiej znanej systemowi prawnemu podstawie Skarżąca przebywała w salonie kosmetycznym i korzystając z zasobów pracodawcy wykonywała usługi na rzecz klientek salonu. Nawet jeżeli z punktu widzenia Skarżącej wykonywane przez nią czynności miały charakter incydentalny, nie przyniosły jej żadnego zysku czy to w wymiarze gospodarczym, czy też podwyższenia kwalifikacji, to zapisy ustawy regulującej status bezrobotnego nie przewidują możliwości pozostawienia w ewidencji osób bezrobotnych, które podejmują krótkotrwałe zatrudnienie, czy świadczą usługi przez jeden czy kilka dni. Wręcz przeciwnie, art. 33 ust. 4 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia, stanowi, że starosta z zastrzeżeniem art. 75 ust. 3 ustawy, pozbawia statusu bezrobotnego, który nie spełnia warunków, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy, tj. np. w przypadku podjęcia zatrudnienia, czy innej pracy zarobkowej. W niniejszej sprawie, w ocenie organu istotne było to, że 6 sierpnia 2021 r. po odbytym szkoleniu zgodnie z umową o podnoszenie kwalifikacji zawodowych Skarżąca wykonywała odpłatnie usługi w salonie kosmetycznym [...] S. M., co stanowi w myśl przepisów przesłankę do utraty statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku.

Wojewoda utrzymując w mocy decyzję organu pierwszej instancji wskazał, że bezspornym jest, iż Skarżąca nie pracowała przed 6 sierpnia 2021 r. Natomiast 6 sierpnia 2021 r. podjęła inną pracę zarobkową na rzecz Salonu "[...]S.M." i nie zgłosiła tego faktu w Powiatowym Urzędzie Pracy. Skarżąca była pouczona, że bezrobotny obowiązany jest zawiadomić w ciągu 7 dni powiatowy urząd pracy o podjęciu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu osoby bezrobotnej. To na bezrobotnej ciążył obowiązek poinformowania organu zatrudnienia o podjęciu pracy. Niezgłoszenie tego faktu spowodowało, że organ I instancji podjął decyzję o utracie statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne