03.10.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 3 października 2023 r., sygn. I FSK 1584/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Mariusz Golecki (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 3 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 24 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 228/18 w sprawie ze skargi Gminy C. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.954.2017.1.AD w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.954.2017.1.AD, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy C. kwotę 760 (siedemset sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 24 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 228/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Gminy C. (dalej: "Skarżąca", "Gmina") na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS", "Organ interpretacyjny") z 23 stycznia 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.954.2017.1.AD w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego.

2. Z uzasadnienia przedmiotowego orzeczenia Sądu pierwszej instancji wynika, że 27 listopada 2017 r. do DKIS wpłynął wniosek Gminy o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla usług świadczonych przez Skarżącą na rzecz mieszkańców w przypadku otrzymania dotacji.

Skarżąca, chcąc zapewnić mieszkańcom odpowiednie standardy sanitarne, w latach 2012-2016 zrealizowała inwestycję pn. "Budowa naturalnych i biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy C.", polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: "POŚ"). Przedmiotowe oczyszczalnie zostały zamontowane na gruntach należących do mieszkańców Skarżącej (dalej: "Mieszkańcy" lub "Użytkownicy").

Na realizację ww. projektu Skarżąca otrzymała dofinansowanie w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: "PROW") na lata 2007-2013. W tym celu Skarżąca zawarła umowę o przyznanie pomocy z samorządem Województwa Zachodniopomorskiego, której przedmiotem było określenie praw i obowiązków związanych z realizacją operacji w ramach Programu oś 3 "Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" działalnie 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej". Zgodnie z zapisami przedmiotowej umowy za operację uważa się inwestycję polegającą na budowie POŚ. Oznacza to, że na podstawie tej umowy oraz jej aneksów w oparciu o poniesione w tym zakresie koszty Skarżąca otrzymuje dofinansowanie do operacji zdefiniowanej, jako budowa POŚ. Umowa zobowiązywała m.in. do osiągnięcia tzw. efektu rzeczowego (montaż określonej liczby POŚ) oraz do tego, aby w tzw. okresie trwałości operacji (5 lat od uzyskania ostatniej płatności w ramach dofinansowania) Skarżąca pozostała właścicielem POŚ. Poza tym umowa w żaden sposób nie odnosiła się do jej ustaleń z Mieszkańcami.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne