12.07.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. III OSK 1788/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 2101/18 w sprawie ze skargi L.O. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 kwietnia 2019 r. sygn. II SA/Wa 2101/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi L.O. (dalej: "skarżący") na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: "Szef KAS") z dnia [...] września 2018 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. (dalej: "Dyrektor IAS") z dnia [...] lipca 2018 r. o odmowie wszczęcia postępowania – oddalił skargę.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Skarżący w dniu [...] maja 2018 r. zwrócił się do Dyrektora IAS o wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie zwolnienia ze służby w Służbie Celno-Skarbowej.

Dyrektor IAS postanowieniem z [...] lipca 2018 r., powołując się na art. 61a § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm. - dalej: "k.p.a.") -odmówił wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji administracyjnej w przedmiocie zwolnienia skarżącego ze Służby Celno-Skarbowej.

W uzasadnieniu postanowienia Dyrektor IAS podał, że skarżący otrzymał w dniu [...] maja 2017 r. propozycję zatrudnienia w Izbie Administracji Skarbowej w K., którą przyjął, a więc jego stosunek służbowy uległ przekształceniu w dniu [...] czerwca 2017 r. w stosunek pracy. Powołując się na orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego Dyrektor IAS stwierdził, że przyjęcie propozycji wywołuje z mocy prawa skutek w postaci przekształcenia stosunku służby w stosunek pracy. W kwestiach związanych z procesem składania propozycji służby/pracy, uregulowanych art. 165 ust. 7 w zw. z art. 170 ust. 2 w zw. z art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm. – dalej: "P.w.KAS"), w tym skutkach jej przyjęcia, poza sytuacją uregulowaną w art. 169 ust. 4 ww. ustawy, która nie ma zastosowania w stanie faktycznym sprawy, nie można rozstrzygać w drodze decyzji administracyjnej. Ustawodawca w art. 170 ust. 3 P.w.KAS określił, że tylko w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wygaśnięcie stosunku służbowego funkcjonariusza traktuje się jak zwolnienie ze służby, przy czym art. 170 ust. 1 wskazuje na przypadek nie otrzymania jakiejkolwiek propozycji lub złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji. W związku z tym w innych sytuacjach niż określone w art. 170 ust. 1 ww. ustawy, a więc także w razie przekształcenia stosunku służbowego w stosunek pracy, ustawodawca nie wprowadził takiego domniemania. Przyjęcie propozycji zatrudnienia i przekształcenie stosunku służby w stosunek pracy, nie może być więc traktowane, jak jednoczesne zwolnienie ze służby. W przepisie art. 165 ust. 7 P.w.KAS mowa jest wyłącznie o propozycji skierowanej do pracownika lub funkcjonariusza, w odniesieniu do której powinien zająć on stanowisko w terminie 14 dni. Dopiero po upływie tego okresu i w zależności od podjętej decyzji następują określone w ustawie skutki prawne, polegające bądź na przekształceniu stosunku służbowego w stosunek pracy, bądź też na jego wygaśnięciu.

Po rozpoznaniu zażalenia skarżącego, Szef KAS postanowieniem z dnia [...] września 2018 r. nr [...] utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie, podtrzymując jego argumentację i wskazując, że w sprawie zachodzi inna uzasadniona przyczyna z art. 61a § 1 k.p.a. - brak materialnoprawnej podstawy rozpatrzenia żądania skarżącego w trybie administracyjnym. Żaden bowiem przepis prawa materialnego nie wskazuje, że w zakresie żądanym przez skarżącego organ administracji publicznej rozstrzyga władczo w drodze decyzji administracyjnej, a także nie wskazuje władczej formy działania organu w sposób pośredni.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne