Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. I OSK 40/21
Dane zawarte w ewidencji gruntów są wiążące dla organów sporządzających uproszczone plany urządzenia lasu, a zmiana kwalifikacji gruntów leśnych może być dokonana jedynie na podstawie odrębnych przepisów, a nie w ramach sporządzania tych planów.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mariola Kowalska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant asystent sędziego Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 maja 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 859/18 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń i wniosków do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od M.K. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 maja 2018r. sygn. akt IV SA/Wa 859/18, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 9 stycznia 2018r. nr KOC/6211/Ro/17 w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń i wniosków do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Dyrektora Lasów Miejskich w Warszawie z 25 września 2017 r. nr 260/LM-W/NL-U2/2017.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 9 stycznia 2018 r. nr KOC/6211/Ro/17 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie (dalej: "SKO"), utrzymało w mocy decyzję Dyrektora Lasów Miejskich - Warszawa nr 260/LM-W/NL-U2/2017 z dnia 25 września 2017 r., która to decyzja nie uwzględniała zastrzeżenia M.K. (dalej również: "skarżącego") do Projektu Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu dla Dzielnicy [...] w zakresie zmiany przebiegu granicy użytku leśnego i tym samym zmniejszenia powierzchni użytku "Ls" na działkach o numerach ewidencyjnych A i B z obrębu [...] w [...]. SKO w Warszawie uznało, że Dyrektor Lasów Miejskich - Warszawa zasadnie nie uwzględnił zastrzeżenia M.K. odnośnie przebiegu granicy lasu. W piśmie z dnia [...] lipca 2017 r. skarżący podniósł, że przedmiotowy las nie znajduje się na terenie działek nr A i nr B, wobec czego prosi o pominięcie tych działek w planie urządzenia lasu. W piśmie z [...] sierpnia 2017 r. wskazał, że ewidencja gruntów zawiera wadliwe dane. Organ wskazał, że w procesie sporządzania uproszczonego planu urządzenia lasu nie ma możliwości kwestionowania danych zawartych w ewidencji gruntów, bowiem kwestie te są uregulowane w odrębnych przepisach i podlegają rozpoznaniu w odrębnych postępowaniach. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów (z [...] lipca 2017 r.) część działek nr A i nr B stanowi użytek leśny (LsV) stanowiący własność prywatną. Zatem do w/w nieruchomości ma zastosowanie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 2100), a w konsekwencji zachodzi konieczność sporządzenia uproszczonego planu urządzenia lasu. SKO w Warszawie podniosło dodatkowo, że wyłączenie gruntu z produkcji leśnej jest możliwe jedynie w drodze właściwego postępowania przeprowadzonego w trybie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz nie może być przedmiotem zarzutu do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
