Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    22.06.2022

    Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2022 r., sygn. I OSK 40/21

    Dane zawarte w ewidencji gruntów są wiążące dla organów sporządzających uproszczone plany urządzenia lasu, a zmiana kwalifikacji gruntów leśnych może być dokonana jedynie na podstawie odrębnych przepisów, a nie w ramach sporządzania tych planów.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mariola Kowalska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant asystent sędziego Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 maja 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 859/18 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń i wniosków do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od M.K. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 maja 2018r. sygn. akt IV SA/Wa 859/18, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z 9 stycznia 2018r. nr KOC/6211/Ro/17 w przedmiocie odmowy uwzględnienia zastrzeżeń i wniosków do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Dyrektora Lasów Miejskich w Warszawie z 25 września 2017 r. nr 260/LM-W/NL-U2/2017.

    W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 9 stycznia 2018 r. nr KOC/6211/Ro/17 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie (dalej: "SKO"), utrzymało w mocy decyzję Dyrektora Lasów Miejskich - Warszawa nr 260/LM-W/NL-U2/2017 z dnia 25 września 2017 r., która to decyzja nie uwzględniała zastrzeżenia M.K. (dalej również: "skarżącego") do Projektu Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu dla Dzielnicy [...] w zakresie zmiany przebiegu granicy użytku leśnego i tym samym zmniejszenia powierzchni użytku "Ls" na działkach o numerach ewidencyjnych A i B z obrębu [...] w [...]. SKO w Warszawie uznało, że Dyrektor Lasów Miejskich - Warszawa zasadnie nie uwzględnił zastrzeżenia M.K. odnośnie przebiegu granicy lasu. W piśmie z dnia [...] lipca 2017 r. skarżący podniósł, że przedmiotowy las nie znajduje się na terenie działek nr A i nr B, wobec czego prosi o pominięcie tych działek w planie urządzenia lasu. W piśmie z [...] sierpnia 2017 r. wskazał, że ewidencja gruntów zawiera wadliwe dane. Organ wskazał, że w procesie sporządzania uproszczonego planu urządzenia lasu nie ma możliwości kwestionowania danych zawartych w ewidencji gruntów, bowiem kwestie te są uregulowane w odrębnych przepisach i podlegają rozpoznaniu w odrębnych postępowaniach. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów (z [...] lipca 2017 r.) część działek nr A i nr B stanowi użytek leśny (LsV) stanowiący własność prywatną. Zatem do w/w nieruchomości ma zastosowanie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 2100), a w konsekwencji zachodzi konieczność sporządzenia uproszczonego planu urządzenia lasu. SKO w Warszawie podniosło dodatkowo, że wyłączenie gruntu z produkcji leśnej jest możliwe jedynie w drodze właściwego postępowania przeprowadzonego w trybie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz nie może być przedmiotem zarzutu do projektu uproszczonego planu urządzenia lasu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.