Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. III FSK 1136/23

W kontekście związania gruntu z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wystarczy sam fakt jego posiadania przez podmiot gospodarczy; istotne jest, aby grunt ten był faktycznie wykorzystywany lub przewidziany do wykorzystania w ramach takiej działalności, które to kryteria należy ocenić z uwzględnieniem indywidualnych okoliczności konkretnej sprawy.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent, , po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 672/22 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze z dnia 3 sierpnia 2022 r. nr SKO/41/P-96/2022 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze kwotę 8.100 (słownie: osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 25 kwietnia 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 672/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze z 3 sierpnia 2022 r., nr SKO/41/P-96/2022, w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r.

Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (https://orzeczenia.nsa.gov.pl).

Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.

Decyzją z 17 marca 2022 r. r., nr WF.3120.466.2021.2022, Burmistrz Miasta K. określił Stronie zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2020 r. w kwocie 385.542 zł. Spółka w deklaracji na podatek od nieruchomości za 2020 r. wskazała do opodatkowania podatkiem od nieruchomości grunty pozostałe o powierzchni 666 m², budynki mieszkalne o powierzchni 90,70 m² oraz budowle o łącznej wartości 2.504 zł. Następnie w korekcie deklaracji ten rok obowiązującej od grudnia 2020 r. z uwagi na sprzedaż budynku mieszkalnego Spółka do opodatkowania zgłosiła wyłącznie budowle o wartości 2.504 zł i zadeklarowała kwotę podatku od nieruchomości za 2020 r. w wysokości 423 zł. Różnica między rozliczeniem podatku zadeklarowanym przez Skarżącą a przyjętym w rozstrzygnięciu Burmistrza dotyczyła wyłącznie gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, będących w użytkowaniu wieczystym Strony, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako "TK", na których znajdują się elementy linii kolejowej posiadającej status o zawieszonych przewozach nr [...] na odcinku K. - J. położonych na terenie Gminy K. Wskazany obiekt o powierzchni 405.390 m2 Spółka wskazała jako zwolniony z opodatkowania na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm., dalej: u.p.o.l.).

Organ pierwszej instancji stanął na stanowisku, że zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od nieruchomości objęte są jedynie elementy infrastruktury kolejowej - grunty, budynki i budowle, które zostały faktycznie udostępnione przewoźnikowi kolejowemu. W ocenie organu, przedmiotowa przesłanka nie została spełniona w przypadku linii kolejowej nr [...] na odcinku znajdującym się na terenie Gminy Miejskiej K. w 2020 r., gdyż udostępnienie może dotyczyć wyłącznie czynnej infrastruktury kolejowej. W decyzji wskazano, że stan techniczny linii kolejowej nr [...] nie uzasadniał opracowywania na niej rozkładu jazdy, co potwierdzało ocenę o złym stanie linii prowadzącym do braku możliwości prowadzenia na niej ruchu kolejowego. Na niektórych odcinkach linii kolejowej nr [...] K. - J. nie istnieje podstawowy element drogi kolejowej, tj. nawierzchnia kolejowa w postaci co najmniej szyn i przytwierdzeń. Mimo wielokrotnych wezwań nie udostępniono organowi protokołów badań technicznych. Z uwagi na fakt, że ruch kolejowy na ww. linii został zawieszony, a stan infrastruktury kolejowej nie pozwalał na bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, nie mogło następować jej udostępnienie. W ocenie organu, pomimo faktu, że linia kolejowa nr [...] znajduje się w wykazie linii kolejowych zarządzanych przez P1 S.A. zawartym w załączniku nr 1 "Wykaz linii kolejowych zarządzanych przez P1 S.A.", z Załącznika do Regulaminu - Wykazy maksymalnych prędkości w podziale na rodzaje pociągów wynika, iż prędkość maksymalna na tym odcinku ma wartość "zero", co oznacza, że nie jest i nie może być prowadzony ruch pociągów na odcinku K. - J. linii kolejowej nr [...] w każdym czasie. Dokonując w omawianym zakresie ustaleń faktycznych, organ oparł się na pismach P. S.A. z 11 czerwca i 25 lipca 2018 r. Podatnik w trakcie czynności sprawdzających oraz postępowania podatkowego nie przedstawił jakichkolwiek dokumentów wskazujących na fakt udostępniania wskazanej linii kolejowej licencjonowanemu przewoźnikowi kolejowemu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne