Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.585.2023.2.RMA
Sposób rozliczenia prewspółczynnika i proporcji sprzedaży przez jednostki budżetowe jednostki samorządu terytorialnego.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części stosowania tzw. progów, pozwalających na niedokonywanie korekty odliczonego podatku przy zastosowaniu proporcji, odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego i nieprawidłowe w części stosowania tych progów dla „sposobu określenia proporcji” (tzw. prewspółczynnika).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu rozliczania prewspółczynnika i proporcji sprzedaży. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Gmina (…) jest podatnikiem VAT wspólnie z utworzonymi przez siebie jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi.
Jednostki budżetowe (w tym Urząd Miejski (…)) oraz samorządowe zakłady budżetowe odrębnie obliczają prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm. dalej: ustawa o VAT) oraz strukturę sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2-6 i 9a ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT: W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty