Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2023 r., sygn. I OSK 701/22
Dnia 14 lutego 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Przybysz (sprawozdawca) Sędziowie: sędzia NSA Karol Kiczka sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 1 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 38/22 w sprawie ze skargi T. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia 2 listopada 2021 r., nr Rep.2425/ŚR/21 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 1 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 38/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olszynie po rozpoznaniu sprawy ze skargi T.H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z 2 listopada 2021 r., Rep. 2425/ŚR/21, w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji i zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu na rzecz skarżącej kwotę 480 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Skargę kasacyjną na powyższe rozstrzygnięcie złożyło Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Elblągu, zaskarżając wyrok w całości. Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono:
1) na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r., poz. 329, dalej "p.p.s.a.") naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111, ze zm., dalej "u.s.r."), polegającą na przyjęciu, że w przedmiotowej sprawie istniały podstawy do procedowania w sprawie ustalenia T.H. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego mimo posiadania przez osobę sprawującą opiekę prawa do emerytury z ZUS;
2) na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.s.r. polegającą na przyjęciu, że wyżej wskazany przepis dotyczy zbiegu uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego oraz emerytury (wypłacanych przez różne organy) wskutek czego prokonstytucyjna wykładnia tego przepisu nakazuje umożliwienie osobie wnioskującej dokonania wyboru wyższego kwotowo świadczenia pielęgnacyjnego poprzez rezygnację z pobierania niższej kwotowo emerytury;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty