Wyrok NSA z dnia 25 marca 2022 r., sygn. II GSK 197/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 28 października 2021 r. sygn. akt II SA/Go 534/21 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze z dnia (...). nr (...) w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze na rzecz (...) 900 (dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze zaskarżył skargą kasacyjną wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 28 października 2021 r. sygn. akt II SA/Go 534/21. Wyrokiem tym została uchylona decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze (dalej: Organ odwoławczy lub Dyrektor IAS) z (...)., nr (...) oraz utrzymana tą decyzją w mocy decyzja Naczelnika Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gorzowie Wlkp. z dnia (...) r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej na (...).
Sąd I instancji wydał zaskarżony wyrok w następującym stanie sprawy:
Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej (...) r. na przejściu granicznym w Świecku przeprowadzili kontrolę środka przewozowego – ciągnika marki Mercedes Benz o numerze rejestracyjnym (...) z naczepą ciężarową o nr rejestracyjnym (...), którym przewoźnik – (...) (dalej: Skarżąca lub Spółka) - wykonywał przewóz drogowy towaru w postaci oleju palmowego rafinowanego o kodzie CN 1516. W toku przeprowadzonej kontroli kierujący w/w zestawem samochodowym przedstawił zgłoszenie przewozu towaru o numerze referencyjnym SENT (...). Po sprawdzeniu w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów stwierdzono nieprawidłowość w systemie SENT polegającą na wskazaniu błędnego numeru rejestracyjnego środka transportu – naczepy (podano (...), a powinno być (...), co zostało zakwalifikowane jako naruszenie przepisów ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708 ze zm. – w brzmieniu obowiązującym w dacie kontroli, obecna wersja obowiązująca – Dz. U. z 2021 r., poz. 1857 ze zm., dalej: ustawa SENT).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty