25.03.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 25 marca 2022 r., sygn. I OSK 1226/21

Dnia 25 marca 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 25 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 marca 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 1/21 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w [...] na zarządzenie Wojewody [...] z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie warunków udzielenia bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w prawo własności uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 marca 2021 r. (sygn. akt II SA/Gl 1/21), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Prokuratora Okręgowego w [...] na zarządzenie Wojewody [...] z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie warunków udzielenia bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w prawo własności.

W motywach w/w wyroku Sąd Wojewódzki wskazał, że Prokurator Okręgowy w [...], pismem z dnia 3 grudnia 2020 r., złożył skargę na w/w zarządzenie Wojewody [...], domagając się w niej stwierdzenia nieważności zaskarżonego aktu. Zdaniem Prokuratora, akt ten naruszał § 131 ust. 1 w zw. z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. - w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2016 r. poz. 283) w zw. z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej - poprzez zaniechanie uzasadnienia projektu zarządzenia. W rezultacie zaskarżone zarządzenie naruszało w istotny sposób bezwzględny przepis rangi rozporządzenia, a przez to pozostawało w sprzeczności z konstytucyjnym nakazem praworządnego działania, a co sprawiało, że nie były znane w szczególności powody, dla których Wojewoda określił takie, a nie inne warunki udzielania bonifikat i w konsekwencji nie była też możliwa sądowa kontrola legalności zarządzenia w zakresie jego zgodności z ustawowym upoważnieniem, które stanowiło jego podstawę prawną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne