26.10.2023 Ubezpieczenia

Postanowienie NSA z dnia 26 października 2023 r., sygn. II GW 89/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Prezydenta Miasta S. z dnia 11 lipca 2023 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta S. a Prezydentem Miasta Ś. w przedmiocie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Ś. jako organ właściwy do rozpatrzenia sprawy.

Uzasadnienie

U Z A S A S A D N I E N I E

Wnioskiem z 11 lipca 2023r. Prezydent Miasta Szczecina na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 i § 3 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023r., poz. 775 ze zm., dalej: "k.p.a.") oraz art. 4 w zw. z art. 15 § 1 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023r., poz. 259, dalej:"p.p.s.a."), wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim - a Prezydentem Miasta Świętochłowice poprzez: wskazanie Prezydenta Miasta Świętochłowice - jako organu właściwego dla rozpoznania wniosku (...) Szczecin o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym R. R.przyjętej do szpitala w trybie pilnym.

W uzasadnieniu wniosku wskazał, że DPS w Świętochłowicach, na podstawie przepisu art. 65 § 1 k.p.a., pismem z 5 kwietnia 2023r. przekazał powyższy wniosek do rozpatrzenia do MOPR w Szczecinie wskazując, że postępowanie powinien prowadzić organ właściwy na miejsce, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania administracyjnego (art. 21 § 2 k.p.a.). MOPR w Szczecinie nie zgadzając się z argumentacją przedstawioną przez OPS w Świętochłowicach, pismem 16 maja 2023r. odesłał dokumentację do OPS uznając, że właściwość miejscową organu powinien wyznaczać przepis art. 21 § 1 pkt 3 k.p.a. OPS w Świętochłowicach podtrzymał wcześniejsze stanowisko w sprawie. Wnioskodawca podkreślił, że w świetle ustaleń dokonanych przez obydwa organy, nie jest możliwym określenie aktualnego miejsca zamieszkania R. R.. Brak jest podstaw do uznania, iż wyżej wymieniona zamieszkuje na terenie Gminy Miasta Szczecin bowiem poza jednodniowym pobytem w szpitalu w Szczecinie nie wiążą jej z tym miastem żadne inne relacje. Nigdy nie posiadała w Szczecinie adresu zameldowania, nie korzystała również ze świadczeń z pomocy społecznej. Jak z kolei ustalił OPS w Świętochłowicach, wyżej wymieniona nie przebywa również pod ostatnim adresem zameldowania na pobyt stały w Świętochłowicach (wymeldowanie nastąpiło 5 czerwca 2019r.)

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne