25.10.2023

Postanowienie NSA z dnia 25 października 2023 r., sygn. III OW 123/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 25 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta S. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta S. a Burmistrzem Miasta N. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie rozpatrzenia wniosku S.K. postanawia oddalić wniosek.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 21 lipca 2023 r. Prezydent Miasta S. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Miasta N. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie rozpatrzenia wniosku S.K.

W uzasadnieniu wniosku podał, że w S.K., przebywający w Areszcie Śledczym w S., pismem z dnia 22 maja 2023 r. zwrócił się o udzielenie pomocy córce, zamieszkującej wraz z matką, wskazując na przypadki dopuszczania się przemocy domowej wobec córki. Organ podkreślił, że pomimo braku wyraźnego wskazania podstawy prawnej w/w żądania, z treści korespondencji przesyłanej przez S.K. wynika, że zgłasza on zaistnienie okoliczności, które w jego ocenie mogą stanowić o przemocy domowej w odniesieniu do jego biologicznej córki znajdującej się pod opieką matki. Pomimo niewskazania w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1249 ze zm., dalej w skrócie "ustawa") żadnej z jednostek samorządu terytorialnego jako wiodącej w zakresie realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, za taką jednostkę – z uwagi na rodzaj powierzonych zadań – należy uznać gminę, gdyż jak wskazuje się w doktrynie tylko w zakresie tej jednostki samorządu terytorialnego użyto określenia "system przeciwdziałania przemocy w rodzinie". Powierzone zadania określono jako zadania własne, a zatem obligatoryjne do realizacji. Ustawodawca określił również niezbędne minimum gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (art. 6 ust. 2 ustawy). Wszystkie wskazane elementy bezpośrednio lub pośrednio dotyczą realizacji zadań z udziałem członków rodzin dotkniętych przemocą. Z uwagi na to, że działania, o które wnosi S.K., dotyczą jego córki, która – jak wynika z przesłanej dokumentacji – przebywa wraz z matką na terenie gminy N., to zgodnie z art. 9a ustawy jako właściwą miejscowo w tej sprawie należy uznać gminę miejsca zamieszkania osoby doznającej przemocy domowej, tj. Gminę N.

Pismem z dnia 28 września 2023 r. Burmistrz Miasta N. udzielił odpowiedzi na wniosek. Wskazał, że S.K., przebywający w chwili obecnej w Areszcie Śledczym w S., od kilku już lat kieruje do Ośrodka Pomocy Społecznej w N. korespondencję, której przedmiotem jest jego osoba oraz jego córka i jej matka. Pomimo, że pisma są różnej treści i różnią się żądaniami (z których dominującym jest ustalenie dokładnego miejsca pobytu małoletniej i jej matki, a następnie wgląd w sytuację rodziny), co do zasady sprowadzają się one do próby potwierdzenia przez wnioskodawcę jego tezy o zamieszkiwaniu córki i jej matki na terenie N.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne