17.10.2023

Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II OSK 92/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) Protokolant: starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 17 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 października 2020 r. sygn. akt II SA/Wr 371/19 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą we W. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 17 kwietnia 2019 r. nr 537/2019 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego oraz udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu, 2. zasądza od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą we W. kwotę 490 (czterysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 7 października 2020 r., II SA/Wr 371/19 oddalił skargę [...]sp. z o.o. z siedzibą we W. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: DWINB) z 17 kwietnia 2019 r. nr 537/2019 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego oraz udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych.

W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: PINB) decyzją z 19 lutego 2019 r. nr 297/2019, działając na podstawie art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.), dalej: p.b., a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej: k.p.a., zatwierdził projekt budowlany zamienny rozbudowy, przebudowy i nadbudowy budynku usługowo-biurowego przy ul. [...] we W. oraz udzielił [...] sp. z o.o. [...] sp. k. z siedzibą we W. jako inwestorowi pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, nakładając równocześnie na niego obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Powyższe rozstrzygnięcie wynikało ze stwierdzenia przez PINB, że inwestor prawidłowo wykonał obowiązek wynikający z decyzji DWINB z 19 marca 2018 r., nr 375/2018 utrzymującej w mocy decyzję z 12 stycznia 2018 r., nr 91/2018, którą PINB zobowiązał spółkę do przedłożenia w terminie 3 miesięcy projektu budowlanego zamiennego przebudowy i rozbudowy ww. budynku, uwzględniającego zmiany wynikające z robót budowlanych wykonanych w warunkach istotnego odstąpienia od ustaleń i warunków udzielonego temu inwestorowi pozwolenia na budowę.

W toku postępowania odwoławczego wszczętego odwołaniem złożonym przez O. [...] sp. z o.o. DWINB decyzją z 17 kwietnia 2019 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, stwierdzając, że odpowiada ona prawu. Organ odwoławczy, odnosząc się do zgromadzonego materiału dowodowego, wyjaśnił, że w rozpoznawanej sprawie roboty budowlane zostały rozpoczęte przez inwestora legalnie na podstawie udzielonego mu pozwolenia na budowę, jednakże w toku ich kontroli ustalono, iż inwestycja realizowana jest w sposób istotnie odstępujący od zatwierdzonego projektu budowlanego, co implikowało konieczność wstrzymania tychże robót postanowieniem PINB z 23 listopada 2017 r. i nałożenia na inwestora obowiązku przedstawienia projektu budowlanego zamiennego. Z akt sprawy wynika, że wskazane zmiany dotyczyły: 1) zakresu objętego projektem zagospodarowania terenu (zmieniono lokalizację wejść do lokali usługowych na parterze budynku), nie wykonano projektowanego wysunięcia (wykusza) ściany południowej budynku od I piętra wzwyż, zwiększono wymiary wykuszy na I piętrze budynku w elewacji zachodniej), 2) charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego, tj.: kubatury (nie wykonano projektowanego wysunięcia (wykusza) ściany południowej budynku od I piętra wzwyż, zwiększono wymiary wykuszy na I piętrze budynku w elewacji zachodniej), powierzchni zabudowy (zwiększono szerokość wykuszy na I piętrze budynku w elewacji zachodniej, nie wykonano projektowanego wykusza w elewacji południowej), długości (nie wykonano projektowanego wysunięcia (wykusza) ściany południowej budynku od I piętra wzwyż), 3) zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z obiektu budowlanego przez osoby niepełnosprawne (w wejściach do budynku od strony ul. [...] istnieją kilkunastocentymetrowe progi uniemożliwiające dostęp osobom niepełnosprawnym do części budynku, do której dostęp zapewniają ww. wejścia i nowoprojektowane windy. Zatwierdzony projekt budowlany nie zawiera rzędnych zera budynku i terenu przed wejściami do budynku. Niemniej jednak w części opisowej projektu wskazano, że dostęp dla niepełnosprawnych zapewniony jest bezpośrednio z przyziemia budynku, nie przewiduje się barier architektonicznych), 4) wymagające uzyskania lub zmiany opinii, uzgodnień i pozwoleń, które są wymagane do uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia: wykonano zmiany wyglądu elewacji południowej (zmiana lokalizacji wejść do budynku, brak wysunięcia bryły budynku od I piętra wzwyż, brak podziału szklenia nad żaluzjami, dodatkowe okna), zachodniej (zmiana podziału fasady, witryn i drzwi wejściowych, szerokości i głębokości wykuszy) i północnej (wykonano przeszklenie zamiast pełnej ściany i wyjście na taras na V piętrze). Z uwagi na to, że budynek przy ul. [...] znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków ww. zmiany wymagały uzyskania zmiany pozwolenia właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych robót; wykonana zmiana układu pomieszczeń, m.in. sanitariatów (II piętro) wymagała uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw higieniczno-sanitarnych, a wydzielenie pomieszczenia biurowego niedoświetlonego światłem dziennym (II piętro) wymagało uzyskania zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z właściwym okręgowym inspektorem pracy; wykonane zmiany w obrębie holu wejściowego na parterze będącego częścią drogi ewakuacyjnej z budynku wymagały uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych; zwiększono szerokość i głębokość wykuszy zlokalizowanych na sąsiedniej działce nr ew. [...], co wymagało uzyskania prawa (zgody właściciela) do dysponowania tą działką na cele budowlane w zakresie wprowadzonych zmian. DWINB wyjaśnił, że po analizie przedłożonej dokumentacji projektowej podzielić należy stanowisko PINB, iż projekt budowlany zamienny odpowiada prawu, przy czym, jak wyjaśnił organ odwoławczy, chodzi tu o zgodność projektu z przepisami o planowaniu przestrzennym, przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i przepisami techniczno–budowlanymi w zakresie, w jakim ocenie podlegać powinno to, co stanowi istotne odstępstwo. DWINB wskazał, że z uwagi na ochronę konserwatorską projekt budowlany zamienny został uzgodniony z organem konserwatorskim postanowieniem Miejskiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu (dalej: MKZ) z 4 grudnia 2018 r., nr 213/2018. Ponadto decyzją z 2 października 2018 r., nr 1350/2018 MKZ zmienił swoją decyzję z 5 maja 2016 r., nr 462/2016, zmienioną decyzją z 25 sierpnia 2017 r., nr 989/2017 o pozwoleniu konserwatorskim na prowadzenie robót budowlanych obejmujących przebudowę i rozbudowę budynku przy ul. [...]. Organ zwrócił uwagę równocześnie na to, że zatwierdzony przez Prezydenta [...] w decyzji o pozwoleniu na budowę projekt budowlany posiada wiele niespójności, co powoduje trudności z odczytaniem usytuowania i kształtu budynku, zakresu projektowanych robót, zakresu udzielonego pozwolenia na budowę i wprowadzonych w trakcie budowy zmian. Powyższe niespójności musiały zostać uwzględnione w toku rozpatrzenia projektu budowlanego zamiennego. Odnośnie do zarzutu zmiany zakresu opracowania projektu budowlanego zamiennego w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego (tj. objęcie zakresem projektu budowlanego zamiennego również działek nr ew. [...], [...], obręb [...] oraz nadbudowy budynku) DWINB wyjaśnił, że nie stwierdził dokonania tychże zmian, w sprawie można mówić bowiem wyłącznie o usunięciu niespójności projektu w ww. zakresie. Brak projektowanych rozwiązań w jednej z części projektu, podczas gdy w innej części projektu zostały przedstawione, strona skarżąca odczytuje jako całkowity brak objęcia ich zakresem opracowania i brak pozwolenia na budowę w zakresie kwestionowanych rozwiązań projektowych (np. nowy wykusz czy zmiana formy architektonicznej wykuszy istniejących na I piętrze budynku). Ocena ta, zdaniem DWINB, jest jednakże niesłuszna, organy nadzoru budowlanego nie mają bowiem wpływu na poprawność sporządzenia projektu budowlanego i mimo trudności wynikających w niniejszej sprawie z niespójności zatwierdzonego projektu budowlanego, nie mogą kwestionować udzielonego pozwolenia na budowę. Zarzuty odwołującego w zakresie projektowanej liczby kondygnacji (w tym projektowanego narożnika), wysokości budynku (w tym projektowanego narożnika budynku u zbiegu ulicy [...] z [...]), zmiany formy architektonicznej istniejących wykuszy na I piętrze budynku i budowy nowego wykusza na I piętrze obiektu, reklamy na elewacjach budynku, czy też wentylacji mechanicznej na dachu budynku dotyczą udzielonego pozwolenia na budowę i rozwiązań zawartych w zatwierdzonym projekcie budowlanym, a nie wprowadzonych w trakcie budowy zmian. Z uwagi na fakt, że nie dokonano w trakcie realizacji inwestycji zmian w wymienionym zakresie, ani też projekt budowlany zamienny nie przewiduje w tym zakresie zmian w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego, PINB nie miał podstaw prawnych do kwestionowania tych rozwiązań i sprawdzania ich zgodności z przepisami, w tym również ustaleniami uchwały Nr [...] Rady Miejskiej [...] z dnia [...] w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego centralnej części obszaru [...] rejonu [...] - [...] (Dz. Urz. Woj. Dolnośl. z [...] r. Nr [...] poz. [...]), dalej: m.p.z.p.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne