25.02.2022 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 25 lutego 2022 r., sygn. III OSK 397/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 23 maja 2018 r. sygn. akt II SAB/Po 176/17 w sprawie ze skargi A. M. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w P. w przedmiocie wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i odrzuca skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 23 maja 2018 r. sygn. akt II SAB/Po 176/17:

1. zobowiązał Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego A. M. w terminie 14 dni od otrzymania przez organ prawomocnego wyroku wraz z aktami,

2. stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa,

3. zasądził od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] na rzecz skarżącego koszty postępowania.

W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w [...] działając na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.; p.w.KAS), pismem z [...] kwietnia 2017 r. złożył A. M. propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w [...], z miejscem świadczenia pracy w [...] (Referat Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier w Urzędzie Skarbowym w [...]).

W dniu [...] maja 2017 r. A. M. złożył oświadczenie o przyjęciu propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia, wskazując jednocześnie, że jej przyjęcie jest bezpośrednią implikacją obecnego kształtu p.w.KAS i ustawy o KAS oraz jego sytuacji życiowo-osobistej. Zastrzegł, że będzie korzystać z wszelkich możliwych dróg prawnych, aby pozostać przy prawnie należnym mu statusie funkcjonariusza, względnie status ten odzyskać. Następnie pismami z [...] maja 2017 r. i [...] maja 2017 r. A. M. zwrócił się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z wezwaniem do złożenia propozycji służby.

Pismem z [...] czerwca 2017 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej odpowiadając na wezwania z [...] maja 2017 r. i [...] maja 2017 r. wyjaśnił, że brzmienie art. 165 ust. 7 p.w.KAS nie pozostawia wątpliwości, że ustawodawca pozostawił kierownikom jednostek organizacyjnych tam wskazanych autonomiczne prawo w zakresie rodzaju propozycji (tj. zatrudnienie na podstawie umowy o pracę albo propozycja pełnienia służby), jaka składana jest pracownikom i funkcjonariuszom tej jednostki, co oznacza, że propozycja zatrudnienia albo służby może zostać przedłożona zarówno pracownikowi, jak i funkcjonariuszowi. Wyraz "odpowiednio" porządkuje więc kwestię kto komu składa propozycję, natomiast nie normuje kwestii jakiego rodzaju propozycja ma być złożona. Wobec tego brak jest podstaw prawnych do wydania decyzji administracyjnej w postaci propozycji służby w Służbie Celno – Skarbowej zgodnie z wezwaniem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne