17.02.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. II GSK 2723/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Grzegorz Wałejko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. Ż., B. Ż., K. Ż. - wspólników E. s.c. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 września 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 149/21 w sprawie ze skargi B. Ż., B. Ż., K. Ż. - wspólników E. s.c. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 28 grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonywanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od B. Ż., B. Ż., K. Ż. - wspólników E. s.c. solidarnie na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie 1350 (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych z tytułu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 9 września 2021 r.., sygn. akt II SA/Sz 149/21 oddalił skargę B.Ż.1, B.Ż.2, K.Ż. ("skarżący", "wspólnicy") prowadzących działalność w ramach spółki cywilnej E. w S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 28 grudnia 2020 r. przedmiocie kary pieniężnej za niewykonywanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2020 r. Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w S., powołując się na przepisy art. 22 ust. 2a, art. 24 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 4 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 10a ust. 1, art. 26 ust. 1, ust. 2 i ust. 5, art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwem opałowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 2332 ze zm. – dalej "ustawa SENT"), a także art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) nałożył na E. spółkę cywilną B.Ż.1, B.Ż.2 i K.Ż. karę pieniężną w wysokości 20 000,00 zł w związku z przewożeniem oleju napędowego o kodzie CN2710 cysternami samochodowymi do przewozu paliw bez dopełnienia obowiązku przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem w trakcie całej trasy przewozu. Podczas kontroli w dniu 18 stycznia 2019 r. o godz. 14.36 na drodze krajowej nr [...] w miejscowości D. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w S. zatrzymali zespół pojazdów składający się samochodu ciężarowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] oraz przyczepy ciężarowej marki [...] o numerze rejestracyjnym [...], kierowany przez P.C. Przedmiotem przewozu był olej napędowy o kodzie CN2710, zgłoszony do systemu SENT siedmioma zgłoszeniami, na łączną ilość 26 500 litrów, przewożony od podmiotu wysyłającego E. s.c. do siedmiu odbiorców mających siedzibę na terenie kraju. Przewoźnikiem towaru i podmiotem wysyłającym była spółka E. posiadająca zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne. W trakcie kontroli kierowca okazał siedem numerów referencyjnych SENT dotyczących realizowanego transportu. W chwili kontroli towar objęty czterema zgłoszeniami wskazanymi w decyzji został już dostarczony. W wyniku dokonanej weryfikacji dokumentów i numerów SENT w zakładce systemu "zobacz pozycję GPSA pojazdu" stwierdzono, że na mapie nie był widoczny środek transportu, to jest współrzędne geograficzne 0:00, w zakładce "zobacz przejazd GPS" brak było jakichkolwiek danych, przy każdym z ww. zgłoszeń SENT. Kierowca oświadczył, że ma włączony system GPS i okazał kontrolkę świadczącą o tym, że system jest włączony. Po nawiązaniu kontaktu z osobą odpowiedzialną w przedsiębiorstwie za system SENT otrzymano z firmy E. s.c. drogą mailową wizualizację trasy przejazdu zespołu pojazdów pochodzącą z systemu gps24juwentus.pl. Przedmiotowe dane nie były jednak przekazywane do systemu SENT-GEO funkcjonującego na platformie PUESC. Modyfikacja danych w systemie nastąpiła dopiero o godzinie 15:47 i wówczas pojazd stał się widoczny w module SENT-GEO. Kierowca oświadczył, że uzyskał informację, że przy pierwotnym zapisie mylnie podano dane, nie wyjaśniając jednak szczegółów powstałej nieprawidłowości. Dokonane podczas kontroli ustalenia pozwoliły na stwierdzenie, że przewoźnik nie dopełnił obowiązku zapewnienia przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem w trakcie całej trasy przewozu towaru (art. 10 a ust. 1 ustawy o SENT). Szczegółowe ustalenia zawarto w protokole kontroli z dnia 18 stycznia 2019 r. Jak wyjaśnił organ w uzasadnieniu decyzji podstawowym środkiem technicznym służącym monitorowaniu przewozu towarów jest rejestr zgłoszeń wraz z modułem gromadzącym i przetwarzającym dane geolokalizacyjne, prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który jest jednocześnie administratorem danych zawartych w rejestrze. W rejestrze prowadzonym w formie teleinformatycznej gromadzone są dane zawarte w zgłoszeniach, uzupełnieniach zgłoszeń i ich aktualizacjach oraz dane geolokalizacyjne. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy SENT systemowi monitorowania przewozu podlega m. in. przewóz towarów objętych pozycją CN 2710, jeżeli masa brutto przesyłki towarów objętych tymi pozycjami przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów. Przez przesyłkę rozumie się określoną ilość towarów tego samego rodzaju przewożonych od jednego nadawcy towaru do jednego odbiorcy towaru, do jednego miejsca dostarczenia towaru, jednym środkiem transportu (art. 3 ust. 3 ustawy SENT). Przewoźnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna, lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, wykonująca przewóz towarów (art. 2 pkt 8 ustawy SENT). Zgodnie z art. 2 pkt 2a tej ustawy lokalizator to telekomunikacyjne urządzenie końcowe wykorzystujące technologię pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, na którym zainstalowano oprogramowanie udostępnione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, służące do monitorowania trasy przewozu towaru. Numerem urządzenia jest indywidualny numer urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne środka transportu do zewnętrznego systemu lokalizacji używanego przez przewoźnika (art. 2 pkt 4a ww. ustawy).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne