Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3079/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Wincenciak po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lipca 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 1090/23 o odrzuceniu skargi M. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na czynność Ministra Klimatu i Środowiska w przedmiocie wykazu prowadzących instalacje, którzy nie dopełnili obowiązku rozliczenia wielkości emisji za rok 2021 r. postanawia oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 21 lipca 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 1090/23, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na czynność Ministra Klimatu i Środowiska w przedmiocie wykazu prowadzących instalacje, którzy nie dopełnili obowiązku rozliczenia wielkości emisji za rok 2021 r., odrzucił skargę (pkt 1); zwrócił ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na rzecz M. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 200 zł uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi (pkt 2).
W uzasadnieniu postanowienia przytoczył treść art. 3 § 2, § 2a i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 259 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a.") i wskazał, że zaskarżona w tej sprawie czynność ogłoszenia wykazu prowadzących instalacje, którzy nie dopełnili obowiązku rozliczenia wielkości emisji za rok 2021 r. nie stanowi aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczącego uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.). Sąd pierwszej instancji podkreślił, iż aby zakwalifikować dany akt lub czynność z art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. muszą być spełnione następujące kryteria: nie może stanowić decyzji ani postanowienia oraz mieć indywidulany i publicznoprawny charakter. Tymczasem z art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 15 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1092 ze zm., dalej w skrócie "ustawa") wynika, że minister właściwy do spraw klimatu ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra wykaz, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2. Sporządzenie wykazu ma zatem jedynie znaczenie informacyjne. W konsekwencji WSA w Warszawie uznał, że czynność ogłoszenia wykazu prowadzących instalacje, którzy nie dopełnili obowiązku rozliczenia wielkości emisji, jest czynnością informacyjną, która w bezpośredni sposób nie wpływa na indywidualną sytuacją skarżącej Spółki. Nie sposób więc zakwalifikować tej czynności jako czynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., mocą której pozbawiono skarżącą uprawnień wynikających z przepisów prawa lub nałożono na nią jakikolwiek obowiązek. Tym samym skarga na taką czynność jest niedopuszczalna i podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty