22.08.2023 Obrót gospodarczy

Koszty koordynatora pieczy zastępczej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 22 sierpnia 2023 r., sygn. RIO.II.025-36/23

Odpowiadając na wniosek z dnia 9 sierpnia 2023 roku o udzielenie wyjaśnień, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przedstawia następujący pogląd w sprawie. 

Zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 447 z późn. zm.) /dalej: wripz/ powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza, zawiera z powiatem, o którym mowa w ust. 1-4, porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz kosztów objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. W związku z tym, że wskazana ustawa nie definiuje pojęcia kosztów objęcia rodziny zastępczej opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, Izba podziela interpretację Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, które zostało opublikowane na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w zakładce: Co robimy/Wsparcie dla rodzin z dziećmi/Opieka zastępcza nad dzieckiem/Materiały dotyczące systemu pieczy zastępczej w Polsce/Nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pytania i odpowiedzi. Część 1 (pytanie nr 101). Zgodnie z powołanym stanowiskiem składowe tychże kosztów należy rozumieć w sposób szeroki: „całkowite koszty zatrudnienia koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, a także wydatki odnoszące się do pełnionej przez koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej funkcji w stosunku do rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka. Wobec powyższego ustalenie kosztu objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej powinno nastąpić według algorytmu, zgodnie z którym istotne pozostaje wzięcie pod uwagę łącznej liczby dzieci, które zostały objęte opieką danego koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, a następnie przemnożyć uzyskaną kwotę przez liczbę dzieci z powiatu zobowiązanego do finansowania”. Koszty koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej powinny być określone w porozumieniu zawartym między powiatami na podstawie wskazanego art. 191 ust. 5 ustawy wripz. 

Odnosząc się do zagadnienia współfinansowania przez gminy kosztów opieki koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, zdaniem Izby, mimo, że w art.191 ust. 9 ustawy wripz (zgodnie z którym gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go w pieczy zastępczej po raz pierwszy, w przypadku gdy przebywa ono w rodzinie zastępczej lub w rodzinnym domu dziecka, ponosi odpowiednio wydatki w wysokości 10 % wydatków na jego utrzymanie i wychowanie w pierwszym roku pobytu, 30 % w drugim oraz 50 % w trzecim i każdym kolejnym) nie ma wprost mowy o koszcie opieki koordynatora, gminy powinny partycypować w omawianym wsparciu, bowiem art. 191 ust. 9 ustawy wripz stanowi, że ust. 2-4 i 7 tego artykułu - w którym uwzględniono ponoszenie kosztów opieki koordynatora - stosuje się odpowiednio. W związku z tym gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej współfinansuje w odpowiednim procencie pobyt tego dziecka w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka, w tym koszty opieki koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. 

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne