25.05.2023 Obrót gospodarczy

Koszty objęcia rodziny zastępczej opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 25 maja 2023 r., sygn. RIO.II.025-14/23

Odpowiadając na wniosek o udzielenie wyjaśnień z dnia 24 kwietnia 2023 roku, który został przekazany za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w dniu 4 maja 2023 roku, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przedstawia następujący pogląd w sprawie.

 Zgodnie z art. 191 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 447 z późn. zm.) powiat, na terenie którego funkcjonują mogące przyjąć dziecko rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka lub placówka opiekuńczo-wychowawcza, zawiera z powiatem, o którym mowa w ust. 1-4, porozumienie w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz kosztów objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. W związku z tym, że wskazana ustawa nie definiuje pojęcia kosztów objęcia rodziny zastępczej opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, Izba podziela interpretację Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, które zostało opublikowane na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w zakładce: Co robimy/Wsparcie dla rodzin z dziećmi/Opieka zastępcza nad dzieckiem/Materiały dotyczące systemu pieczy zastępczej w Polsce/Nowelizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pytania i odpowiedzi. Część 1 (pytanie nr 101). Zgodnie z powołanym stanowiskiem składowe tychże kosztów należy rozumieć w sposób szeroki: „całkowite koszty zatrudnienia koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, a także wydatki odnoszące się do pełnionej przez koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej funkcji w stosunku do rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka. Wobec powyższego ustalenie kosztu objęcia rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej powinno nastąpić według algorytmu, zgodnie z którym istotne pozostaje wzięcie pod uwagę łącznej liczby dzieci, które zostały objęte opieką danego koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, a następnie przemnożyć uzyskaną kwotę przez liczbę dzieci z powiatu zobowiązanego do finansowania”. Zawarte między powiatami porozumienie powinno określać koszty koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. O tym jaki zakres kosztów będzie podlegał dochodzeniu decyduje owo porozumienie. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 289 z późn. zm.) można przypisać w przypadku nieustalenia należności lub ustalenia należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia oraz w przypadku niepobrania lub niedochodzenia takiej należności albo pobrania lub dochodzenia tej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia. W obu przypadkach punktem odniesienia do właściwej kwoty należności, zdaniem tut. Izby, powinno być, wobec braku uregulowań prawnych, zawarte porozumienie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne