Interpretacja indywidualna z dnia 29 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.677.2023.3.DA
Zwolnienie z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej - art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o PIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów otrzymanych z Komisji Europejskiej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami złożonymi 20 listopada 2023 r. i 22 listopada 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.; dalej: „Ordynacja podatkowa”), … (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik” lub „Expert”) wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (dalej: „interpretacja indywidualna”), a w szczególności przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej: „Ustawa o PIT”), w zakresie ustalenia czy dochód osiągany przez Wnioskodawcę jest objęty zwolnieniem z opodatkowania.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT. Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym). Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez polskiego pracodawcę, a praca jest wykonywana na terytorium Polski. Ponadto, Wnioskodawca posiada specjalistyczną wiedzę i jest wpisany na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską pod numerem ….
Wnioskodawca zawarł trzy umowy (dalej: „Umowa”) z … (Agencją …; dalej: „Agencja1” lub „…”) i następcą Agencji1 od kwietnia 2021 r., czyli … (Europejską Agencją …; dalej: „Agencja2” lub „…”), łącznie zwane dalej Agencją utworzoną przez i działającą z ramienia Komisji Europejskiej. Pierwsza Umowa zawarta była na okres od … marca 2021 r. do … czerwca 2021 r. i obejmowała maksimum 38 roboczo-dni. Kolejna Umowa została zawarta na okres od … marca 2022 r. do … czerwca 2022 r. i obejmowała maksymalnie 39 roboczo-dni. Trzecia Umowa została zawarta na okres od … kwietnia 2023 r. do … czerwca 2023 r. i obejmowała maksymalnie 39 roboczo-dni. Stroną wyżej wskazanych Umów jest Wnioskodawca oraz Agencja działająca w ramach uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską. Postanowienia wszystkich Umów są tożsame, różni je jedynie okres, na jaki zostały zawarte oraz maksymalna liczba dni, które Wnioskodawca ma poświęcić na realizację przedmiotu Umowy. Zasady wykonania zleconej pracy są określone w regulaminie pracy eksperta Komisji Europejskiej, w postaci załączników do Umowy. Podpisanie Umowy jest jednoznaczne z wyrażeniem akceptacji (i zastosowania się do reguł) pracy eksperta Komisji Europejskiej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty