Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.491.2023.2.JM
Prawo do częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu zaproponowanych przez Wnioskodawcę prewspółczynników.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku przy zastosowaniu zaproponowanych przez Państwa prewspółczynników. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ), a w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 listopada 2023 r. (wpływ 22 listopada 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
FUNDACJA (KRS:, NIP:, REGON:), zwana dalej Wnioskodawczynią, jest niezależnym podmiotem gospodarczym, wpisanym w KRS do Rejestru Fundacji, a także do Rejestru Przedsiębiorców. Na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawczyni wystąpiła ze zgłoszeniem rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), wskazując, iż utraciła zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 VAT w dniu 21.07.2023 r. (uprzednio, od momentu utworzenia, korzystała ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisów prawa). Wnioskodawczyni została wpisana do KRS w 2021 r., jednak faktyczną działalność rozpoczęła w roku 2023 (pierwszą fakturę VAT wystawiła w dniu 9.05.2023 r.). Wnioskodawczyni działa na podstawie Statutu, którego regulacja przewiduje, iż Jej celem jest integracja i wspieranie działań: instytucji państwowych, organizacji pozarządowych, instytucji samorządowych, przedsiębiorców i osób fizycznych, a także obrona praw człowieka poprzez działania na rzecz: 1. Działania na rzecz zmian mających na celu zapewnienie obywatelom, równych szans w ich rozwoju intelektualnym, zawodowym, społecznym i kulturalnym oraz pełnym korzystaniu z praw obywatelskich; 2. Bezpieczeństwa i porządku publicznego, rozwoju samorządności, oświaty, kultury, ochrony zdrowia oraz podnoszenia dostępności i poprawy standardów funkcjonowania pozostałych usług publicznych; 3. Rozwój przedsiębiorczości oraz aktywizację zawodową i życiową oraz przeciwdziałanie bezrobociu i zapobieganie różnym formom wykluczenia społecznego; 4. Promocji i organizacji wolontariatu; 5. Promowania i propagowania produktów ekologicznych, tradycyjnych, zapewnienie ich jak najwyższej jakości; 6. Rozwój sektora przedsiębiorczości społecznej oraz wspieranie ekonomii społecznej; 7. Działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 8. Współpracy i integracji inicjatyw, ruchów, społeczeństw obywatelskich i państw z innymi podmiotami prawa międzynarodowego; 9. Budowania partnerstwa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami, a także pomiędzy obywatelami tych państw; 10. Działania na rzecz rozwoju inicjatyw, ruchów i społeczeństw obywatelskich w oparciu o doświadczenia transformacji systemowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz wartości i standardy funkcjonowania życia publicznego w państwach członkowskich Unii Europejskiej; 11. Rozwoju struktur i działań służących pokojowemu rozwiązywaniu konfliktów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji, negocjacji, facylitacji, moderacji, dialogu i komunikacji społecznej, umacniania praw człowieka; 12. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych społecznie lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym w szczególności osób bezrobotnych, niepełnosprawnych, bezdomnych, uzależnionych od alkoholu, uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających, chorych psychicznie, zwalnianych z zakładów karnych mających trudności w integracji ze środowiskiem, uchodźców; 13. Realizacji usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej, krajowej i międzynarodowej; 14. Integracja społeczna i zawodowa. Dochody Wnioskodawczyni pochodzą z: działalności odpłatnej pożytku publicznego, darowizn, spadków, zapisów, dotacji, subwencji, grantów, innych nieodpłatnych przysporzeń, papierów wartościowych, lokat kapitałowych; odsetek bankowych i dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego, dochodów z działalności gospodarczej, dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, loterii oraz innych akcji społecznych organizowanych przez Fundację na podstawie odpowiednich zezwoleń; dochodów z praw majątkowych; udziałów i akcji w spółkach i mogą one pochodzić z kraju i z zagranicy (por. § Statutu). Działalność statutowa Wnioskodawczyni pozostaje poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 VAT i nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie zapisów Statutu, Wnioskodawczyni może również prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Działalność gospodarcza może być wyłącznie działalnością uboczną, pomocniczą, służącą pozyskaniu środków finansowych na prowadzenie i rozwijanie działalności statutowej. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczany na realizację celów statutowych. Według zapisów Statutu, Wnioskodawczyni może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie: 1. Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi (PKD 46), 2. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi (PKD 47), 3. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73), 4. Edukacja (PKD 85), 5. Działalność usługowa związana z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81), 6. Roboty budowlane specjalistyczne (PKD 43), 7. Działalność usługowa związana z wyżywieniem (PKD 56), 8. Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej (PKD 82), 9. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (PKD 74), 10. Działalność wydawnicza (PKD 58), 11. Wynajem i dzierżawa (PKD 77). Czynności Wnioskodawczyni podejmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będą one prowadzone na podstawie umów zawieranych z partnerami biznesowymi. W toku działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie wykonywała czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni wdraża pełne wyodrębnienie obu ww. sektorów działalności, tj.: - statutowej - nieodpłatnej oraz niepodlegającej podatkowi VAT (por. § tatutu), a także - gospodarczej - prowadzonej samodzielnie, zawodowo, profesjonalnie, w charakterze podatnika podatku VAT (por. § statutu), w tym, organizacyjne, administracyjne, personalne, gospodarcze, jak również, w prowadzonych księgach handlowych. Każdy z ww. sektorów działalności Wnioskodawczyni charakteryzuje się odmienną metodologią prowadzenia biznesu, w toku których generowane są przychody oraz odrębne związane z nimi koszty. W ramach działalności statutowej na obecnym etapie Wnioskodawczyni prowadziła będzie działalność w zakresie promocji oraz propagowania produktów rolnictwa ekologicznego (§ Statutu). Produkcja ekologiczna (rolnictwo ekologiczne) jest ogólnym systemem zarządzania gospodarstwem i produkcją żywności, łączącym praktyki najkorzystniejsze dla środowiska i klimatu, wysoki stopień różnorodności biologicznej, ochronę zasobów naturalnych oraz stosowanie wysokich norm dotyczących dobrostanu zwierząt i produkcji, odpowiadających zapotrzebowaniu rosnącej liczby konsumentów na produkty wytwarzane przy użyciu naturalnych środków i procesów. System rolnictwa ekologicznego oraz produkcji ekologicznej oparty jest na kontroli i certyfikacji. Otrzymanie certyfikatu oraz wprowadzenie do obrotu produktów oznakowanych jako ekologiczne oznacza, iż dany producent wypełnił wymogi ekologicznej metody produkcji. Żywność ekologiczna produkowana jest w specjalny sposób, przede wszystkim z zachowaniem wysokich standardów jakościowych. Warunki upraw w systemie ekologicznym pozytywnie wpływają na jakość surowców oraz otrzymywanych z nich produktów, surowce i produkty ekologiczne są specjalnie oznakowane i są one kwalifikowane jako „żywność wysokiej jakości”. Wnioskodawczyni zamierza aplikować o wsparcia z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, których tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację i funkcjonowanie regulują ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, a którymi dysponuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w tym, m.in. z Funduszu Promocji Mleka, z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, czy z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. KOWR administruje funduszami promocji produktów rolno-spożywczych. Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno spożywczych. Artykuły rolno-spożywcze to produkty rolne, runo leśne, dziczyzna, organizmy morskie i słodkowodne w postaci surowców, półproduktów oraz wyrobów gotowych otrzymywanych z tych surowców i półproduktów, w tym środki spożywcze i pasze przeznaczone dla zwierząt domowych (por. art. 3 pkt 1 ustawy z 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (jt. Dz.U. z 2022 r., poz. 1688, ostat zm. Dz.U. z 2023 r., poz. 588). Wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli w przepisach o jakości handlowej zostały określone takie wymagania, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta (por. art. 4 ust. 1 ww ustawy). Produkty rolno spożywcze mogą być objęte systemami jakości żywności, które mają swoje szczegółowe zasady, a produkty, które do nich należą, określane terminem „żywność wysokiej jakości”, posiadają określone cechy i walory potwierdzone certyfikacją, co oznacza posiadanie konkretnej wartości dodanej ponad poziom norm podstawowych. Produkty rolno spożywcze nieobjęte systemami jakości żywności również spełniają wymagania jakości handlowej (tj. wymagania wynikające z przepisów prawa). Dofinansowania otrzymywane z funduszy promocji związane będą głównie z działalnością gospodarczą, ale również część wsparcia dotyczyć będzie działalności statutowej obejmującej promocję produktów ekologicznych. Wnioskodawczyni będzie również realizowała misje gospodarcze oraz brała udział w misjach ekonomicznych, w kraju oraz poza granicami RP, podejmując i wykonując różne zadania mające na celu poszerzenie, wzrost wiedzy, świadomości i znajomości polskiej żywności ekologicznej oraz produktów rolno-spożywczych w systemach jakości oraz poza systemami jakości. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie prowadziła szeroko rozumiane działania promocyjno-reklamowe, biorąc udział w targach, wystawach i innych imprezach promocyjnych w tym, również, wykonywała usługi na rzecz podmiotów otrzymujących dofinansowanie z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych przyznawane przez KOWR. W tym samym zakresie Wnioskodawczyni będzie prowadziła działania marketingowe i reklamowe produktów innych niż ekologiczne, ale przede wszystkim, będą to produkty objęte systemami jakości. Wnioskodawczyni podejmować będzie także działania polegające na zwiększeniu jej rozpoznawalności na rynku oraz na systematycznym budowaniu swojej, nowej marki, ponosząc wydatki na promocję oraz reklamę własną. Kampanie promocyjne oraz reklamowe w sposób bezpośredni przyczynią się do wzrostu znajomości nazwy i logo Wnioskodawczyni, a także do sprzedaży towarów handlowych, które w toku swojej działalności Wnioskodawczyni będzie także oferowała w przyszłości. Występując w obrocie gospodarczym, Wnioskodawczyni będzie ponosiła wydatki związane z prowadzoną działalnością statutową, jak również koszty gospodarcze, dotyczące działalności prowadzonej w charakterze podatnika podatku VAT. W zakresie wydatków związanych z realizacją zadań oraz projektów dotyczących działalności statutowej, określonej w § Statutu, tj. obejmujących promocję żywności ekologicznej, Wnioskodawczyni nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Z kolei, poniesienie zakupów dotyczących wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej, w tym, m.in: promocji, wsparcia marketingu rolnego udziału w targach, warsztatach i innych imprezach promocyjnych, zakupów towarów, kosztów nabycia usług promocyjno - reklamowych, koszty druku materiałów reklamowych, ewaluacji projektu, badań opinii publicznej, wynajmu i dzierżawy, robót specjalistycznych, czy działalności wydawniczej (por. § Statutu), uprawniać będzie Wnioskodawczynię do odliczenia podatku naliczonego VAT. W toku prowadzonej działalności Wnioskodawczyni realizowała będzie także różne zakupy, które mają związek zarówno z działalnością statutową, jak również z działalnością gospodarczą, tj. koszty ogólne oraz administracyjno-gospodarcze (np. utrzymania i obsługi biura (media, materiały biurowe i eksploatacyjne oraz wyposażenie), dostępu do Internetu, opłat pocztowych, usług księgowych, koszty utrzymania budynków, magazynów, terenu, ochrony i podobne). W wyniku pełnego wyodrębnienia organizacyjnego, Wnioskodawczyni posiada obiektywną i weryfikowalną możliwość przyporządkowania wszystkich wydatków ponoszonych w toku swojej działalności, do działalności statutowej oraz do działalności gospodarczej (z wyodrębnieniem kosztów tej działalności oraz kosztów mieszanych (kosztów wspólnych).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty