Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.213.2023.1.NS
Zwolnienie od podatku od towarów i usług dla dzierżawy obwodów łowieckich.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dzierżawy obwodów łowieckich.
Treść wniosku jest następująca:
s stanu faktycznego
Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1173 ze zm.), Starosta, działając z ramienia Powiatu, wykonuje zadanie z zakresu administracji rządowej, wydzierżawiając polne obwody łowieckie.
W myśl art. 24 ust. 3 ww. ustawy, obwód łowiecki polny jest to obszar, w którym grunty leśne stanowią mniej niż 40% ogólnej powierzchni tego obszaru. Starosta wydzierżawia obwody łowieckie polne na podstawie umów zawartych z poszczególnymi kołami łowieckimi, na zasadach określonych w ww. ustawie (art. 8 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo łowieckie).
Koła łowieckie zobowiązane są do prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej prowadzonej w obwodach łowieckich. Koła łowieckie prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny, która następnie jest przedmiotem sprzedaży.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy – Prawo łowieckie, jest prowadzone zgodnie z podstawowymi kierunkami użytkowania terenów rolnych, leśnych i rybackich, w warunkach stałego polepszania zwierzynie środowiska jej bytowania.
Wysokość czynszu dzierżawnego ustalana jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 października 2018 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz. U. z 2018 r. poz. 2085). Naliczając czynsz dzierżawny uwzględnia się powierzchnię gruntów stanowiących obwód łowiecki oraz równowartość pieniężną żyta ogłaszaną dla podatku rolnego i ustaloną kategorię obwodu łowieckiego. Koła łowieckie wpłacają czynsz dzierżawny za wydzierżawiony obwód łowiecki do Starostwa Powiatowego, a następnie Starosta zobowiązany jest go rozliczyć (wg powierzchni) i przekazać gminom oraz nadleśnictwom, według zasad określonych w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo łowieckie. W myśl tego przepisu prawa, wydzierżawiający obowiązany jest rozliczyć otrzymany czynsz dzierżawny między nadleśnictwami i gminami. Nadleśnictwu przypada czynsz odpowiadający powierzchni państwowych gruntów leśnych, a gminom – odpowiadający pozostałej powierzchni obwodu łowieckiego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty