07.12.2022 Kadry i płace

Wyrok SN z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. I PSKP 93/21

Ustalenie wynagrodzenia w akcie kreującym stosunek pracy rodzi ten skutek, że wynagrodzenie to staje się istotnym elementem stosunku pracy, wiążącym obie strony tego stosunku, a jego zmiana, nawet w przypadku zmiany przepisów, na podstawie których zostało ustalone, jest możliwa jedynie w następstwie dokonania przez pracodawcę przewidzianych prawem czynności, przy czym taką zmianę w przypadku burmistrza miasta musi poprzedzać podjęcie przez radę miasta stosownej uchwały.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Katarzyna Gonera (przewodniczący) ‎

SSN Józef Iwulski ‎

SSN Maciej Pacuda (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa E. P. ‎przeciwko Urzędowi Miejskiemu w R. ‎o zapłatę, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 7 grudnia 2022 r., ‎skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Nowym Sączu ‎z dnia 6 lipca 2020 r., sygn. akt IV Pa 2/20,

1) oddala skargę kasacyjną,

2) zasądza od pozwanego na rzecz powódki kwotę 1350 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.

Uzasadnienie

Sąd Rejonowy w Nowym Targu wyrokiem z dnia 6 listopada 2019 r. oddalił powództwo E. P. o zapłatę kwoty 11.743,72 zł tytułem wyrównania odprawy pieniężnej oraz ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, wniesione przeciwko pozwanemu Urzędowi Miejskiemu w R.

Sąd Rejonowy ustalił, że powódka była zatrudniona u pozwanego w okresie od 2006 r. do dnia 22 listopada 2018 r., pełniąc funkcję Burmistrza R.

Jej wynagrodzenie w ostatnim okresie zatrudnienia (w tym także za listopad 2018 r.) zostało ustalone na podstawie uchwały Rady Miejskiej w R. Nr […] z dnia 24 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza R.. Uchwała ta przewidywała m.in., że wynagrodzenie zasadnicze powódki wynosiło 6.000 zł, a dodatek funkcyjny – 2.100 zł. W dniu 5 grudnia 2018 r. Rada Miejska w R. podjęła nową uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza R.. Uchwała ta określała wysokość wynagrodzenia zasadniczego burmistrza na poziomie 4.000 zł, a wysokość dodatku funkcyjnego na poziomie 1.200 zł. W dniu 28 grudnia 2018 r. pozwany wypłacił powódce kwotę 50.926,48 zł tytułem odprawy i ekwiwalentu wraz z odsetkami. W pismach z dnia 28 grudnia 2018 r. burmistrz R. wyjaśnił, że w związku z rozwiązaniem stosunku pracy postanowił wypłacić powódce jednorazową odprawę pieniężną w kwocie 31.860 zł oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop w kwocie 30.909,05 zł.

Powołując się na tak ustalony stan faktyczny sprawy, Sąd pierwszej instancji stwierdził, że roszczenie powódki opierało się na założeniu, zgodnie z którym podstawą wyliczenia należnych jej świadczeń w związku z rozwiązaniem stosunku pracy, to jest odprawy pieniężnej (na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych) oraz ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy (na podstawie art. 171 § 1 k.p.) powinna być uchwała Nr […] Rady Miejskiej w R. z dnia 24 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza R.. Zdaniem Sądu Rejonowego, założenie to było jednak błędne, gdyż powołana uchwała nie uwzględniała zmiany stanu prawnego, która nastąpiła w dniu 19 maja 2018 r., kiedy to weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 936). Zgodnie z treścią załącznika nr 1 do tego rozporządzenia dotychczasowe regulacje obowiązywały do dnia 30 czerwca 2018 r., natomiast począwszy od dnia 1 lipca 2018 r. wchodziły w życie nowe tabele określające poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru. W przypadku pracowników piastujących funkcję burmistrza w gminach powyżej 15 tys. do 100 tys. mieszkańców wynagrodzenie zasadnicze mogło być zatem ustalone na poziomie od 3.600 zł do 4.800 zł (do dnia 30 czerwca 2018 r. stawki te kształtowały się na poziomie od 4.500 zł do 6.000 zł). W związku z tymi unormowaniami, w przypadku kiedy przyznane wcześniejszą uchwałą rady gminy (rady miejskiej) wynagrodzenie było wyższe niż nowe stawki, powinno dojść do odpowiedniej zmiany uchwały w sprawie wynagrodzenia. Zmiany te winny być dokonane w terminie określonym w nowym rozporządzeniu, to jest do dnia 30 czerwca 2018 r. Rada Miejska w R., z przyczyn niewyjaśnionych, nie podjęła jednak uchwały dostosowującej dotychczasowy poziom wynagrodzenia powódki do uregulowań zawartych w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia. W efekcie aż do chwili rozwiązania z powódką stosunku pracy jej wynagrodzenie zasadnicze było wyliczane na podstawie uchwały Rady Miejskiej w R. Nr […] z dnia 24 lutego 2015 r. Właściwy organ nadzoru także nie podejmował w tym zakresie żadnych działań na podstawie art. 91 i nast. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i taki stan rzeczy istniał aż do dnia 5 grudnia 2018 r., kiedy to Rada Miejska w R. przy ponownym wyznaczaniu wysokości wynagrodzenia zasadniczego dla burmistrza miasta uwzględniła zapisy powołanego rozporządzenia, ustalając wynagrodzenie burmistrza w kwocie 4.000 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty