Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.645.2022.1.DS
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do świadczonych usług na rzecz instytucji finansowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczonych usług na rzecz instytucji finansowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca świadczy usługi w ramach outsourcingu IT dla podmiotów mających status instytucji finansowych, a także - w ramach podwykonawstwa - dla dostawców podobnych usług dla instytucji finansowych. W zakres tych usług wchodzą m.in. usługi informatyczne polegające na świadczeniu usług bankowości elektronicznej, jak i usługi call center związane z obsługą instytucji finansowych lub potencjalnych ich klientów.
Opis stanu faktycznego w ujęciu chronologicznym:
27 lutego 2018 r. Wnioskodawca zawarł Umowę Infosale ze spółką – partnerem biznesowym instytucji finansowej, który to zlecił Wnioskodawcy wykonywanie określonych czynności w ramach świadczenia usług Call Center na rzecz klienta tego partnera będącego instytucją finansową.
1 października 2019 r. stroną przedmiotowej Umowy Infosale stała się bezpośrednio instytucja finansowa, o której mowa powyżej. Powyższa zmiana nastąpiła na skutek przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotychczasowego zleceniodawcy przez instytucję finansową oraz wyrażeniem przez dotychczasowego zleceniodawcę zgody na przejęcie praw i obowiązków z ww. umowy. Oprócz usług świadczonych na podstawie Umowy Infosale, Wnioskodawca świadczy również na rzecz wspomnianej instytucji finansowej analogiczne usługi na podstawie osobnych umów i ofert dotyczących poszczególnych kampanii. W odróżnieniu od Umowy Infosale, wynagrodzenie z tytułu realizacji takich umów czy ofert kalkulowane jest, jako stała kwota za pożyczkę udzieloną klientowi w wyniku działań podjętych przez Wnioskodawcę. Jednocześnie Wnioskodawca świadczył i nadal świadczy na rzecz tej samej instytucji finansowej m.in. usługi związane z całościową obsługą systemu księgowo – finansowego tej instytucji, usługi outsourcingowe w zakresie udostępniania klientom instytucji finansowej usługi bankowości elektronicznej, marketingu i telemarketingu, windykacji telefonicznej, infolinii (contact center), usługi związane ze zgłaszaniem problemów technicznych, zastrzeganiem kart płatniczych, czy usługi pomocy przy korzystaniu z bankowości elektronicznej, np. w zakresie autoryzacji transakcji, zakładania lokat. Wobec klientów instytucji finansowej Wnioskodawca nie występuje przy tym jako odrębny podmiot ani tym bardziej strona transakcji. Klienci co do zasady nie mają świadomości, że są obsługiwani przez pracowników Wnioskodawcy, a nie instytucji finansowej, i nie ma to znaczenia dla procesu załatwiania ich sprawy, jako że Wnioskodawca stosuje się ściśle do instrukcji przedstawionych przez instytucję oraz procedur dotyczących obsługi klienta obowiązujących w instytucji finansowej. Powyższe czynności Wnioskodawcy realizowane są w ramach outsourcingu czynności faktycznych, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zgodnie z którym „Kasa może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności faktycznych związanych z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1”.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty