Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.161.2022.2.ISL
Opodatkowanie środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zaniżenia dotacji oświatowej w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 27 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zaniżenia dotacji oświatowej w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 29 kwietnia 2022 r. (wpływ 29 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest organem prowadzącym Niepubliczne Przedszkole „…” w … oraz Niepubliczny Punkt Przedszkolny „…” w …, na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek oświatowych. Wnioskodawczyni jest zatem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. Zakres prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności oświatowej obejmuje wyłącznie prowadzenie przedszkola niepublicznego. Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia niepublicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli niepublicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznego przedszkola jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Forma opodatkowania Wnioskodawczyni podatkiem dochodowym od osób fizycznych to podatek liniowy. Gmina Miasto … jest organem dotującym, który dokonuje wypłaty i ustalenia wysokości należnej Wnioskodawczyni dotacji oświatowej, przy czym podstawą prawną w latach 2008 - 2016 był przepis art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty. Na skutek błędnego ustalenia wysokości dotacji w latach 2008 - 2016, Wnioskodawczyni wystąpiła na drogę postępowania sądowego, celem uzyskania niedopłaconych kwot dotacji. Ugodą zatwierdzoną przez Sąd Okręgowy w …, strony zgodnie oświadczyły, że Gmina - Miasto … zobowiązuje się zapłacić na rzecz Wnioskodawczyni kwotę w wysokości 2 099 571,29 zł. Wskazać przy tym należy, że wydanie indywidualnej interpretacji uzasadnione jest także poważnymi rozbieżnościami w orzecznictwie, w jaki sposób należy kwalifikować wypłaconą po upływie roku budżetowego kwotę z tytułu uznania roszczenia o niedopłaconą kwotę dotacji. Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, że otrzymaną kwotę zakwalifikowała po stronie przychodów i uwzględniła w deklaracji podatkowej, stojąc na stanowisku, że ww. kwota nie ma charakteru dotacji i nie korzysta ze zwolnienia podatkowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty