03.12.2021 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.771.2021.1.IK

korekta wystawionej faktury VAT, w sytuacji gdy dostawa nie została zrealizowana

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 września 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty wystawionej faktury VAT, w sytuacji gdy dostawa nie została zrealizowana – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty wystawionej faktury VAT, w sytuacji gdy dostawa nie została zrealizowana.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

W 2017 roku kupujący złożył u T. Sp. z o.o. w restr. zamówienie na dostawy mocowań do podkładów. Dostawy towarów następowały częściami, według ustalonego przez strony harmonogramu dostaw, zaś każda dostawa towaru na rzecz kupującego poprzedzona była wystawieniem faktury VAT z 30-dniowym terminem płatności. Część towarów, zakupionych przez kupującego w oparciu o ww. zamówienia, została faktycznie dostarczona przez T. Sp. z o.o. w restr., który otrzymał zapłatę za sprzedany towar. Strony pozostawały ze sobą w relacjach gospodarczych począwszy od roku 2014, a łączna wartość należności przez cały okres współpracy (do końca roku 2018) wynosiła 27.873.844,72 zł, przy wartości zobowiązań na analogiczny okres: 26.156.558,53 zł

W roku 2018 roku T. Sp. z o.o. w restr. wystawił dla kupującego, na podstawie ww. zamówień z 2017 roku oraz harmonogram dostaw, m.in. faktury VAT z dnia 23 marca 2018 roku na 27 kwietnia 2018 roku za zakup kompletów mocowań do podkładów, na łączną kwotę 946.977,00 zł brutto. Sprzedaż miała odbyć się na warunkach zgodnych z dotychczasowymi, tj. termin płatności ustalony został na 30-dni, zaś T. miał odebrać towar od swojego dostawcy i dostarczyć go do kupującego. Powyższe dwie faktury ujęte zostały w deklaracjach VAT, gdzie wykazano je w ramach pozycji podatku VAT należnego. Wydanie towarów na rzecz kupującego miało nastąpić na podstawie dokumentu wydania z magazynu. Jednakże, na skutek nieprzewidzianych okoliczności, tj. trudności finansowych po stronie T. Sp. z o.o. w restr., finalnie nie dokonał on zapłaty za towar dla dostawcy. Wobec powyższego, dostawca odmówił wydania towaru T. Sp. z o.o. w restr., w konsekwencji czego, następnie nie został on wydany kupującemu. W miesiącu maju 2018 roku T. Sp. z o.o. w restr. poinformował kupującego, że nie będzie w stanie zrealizować zamówienia z powodu okoliczności obiektywnych, a towar można zamówić u innych dostawców. Powyższe zostało potwierdzone także następczo pismem z dnia 4 czerwca 2018 roku. W odpowiedzi, wiadomością e-mail z dnia 29 maja 2018 roku kupujący oświadczył, iż rezygnuje z tej części zamówienia, prosi o przyjęcie rezygnacji oraz o wystawienie faktur korygujących w zakresie niezrealizowanej części zamówienia do kwoty „0 zł”. Dodatkowo, pismem z dnia 5 czerwca 2018 roku oświadczył, że uznaje pismo T. Sp. z o.o. w restr. jako wolę rozwiązania umowy objętej zamówieniami, a w przypadku wątpliwości co do interpretacji rzeczywistej woli stron - złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Ważność i skuteczność złożonego oświadczenia o odstąpieniu nie były kwestionowane przez żadną ze stron. Na dzień złożenia ww. oświadczenia żadna część ww. zamówień (towaru) w zakresie objętymi powyższymi fakturami nie została wydana na rzecz kupującego, jak też i kupujący nie dokonał płatności żadnej części należności wynikającej z faktur VAT objętych rezygnacją. Towar do dnia dzisiejszego znajduje się w magazynie należącym do dostawcy. Cena zakupu na rzecz dostawcy nie została uregulowana przez T. Sp. z o.o. w restr. do dnia złożenia niniejszego wniosku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne