Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.835.2020.1.MSU
prawo do skorzystania z ulgi za złe długi
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi dotyczące:
- faktury 1 – jest nieprawidłowe
- faktury 2 – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi za złe długi dotyczące faktur 1 oraz 2.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni na podstawie obowiązujących przepisów nie dokonała korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w trybie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, tj.:
- wystawiła fakturę dokumentującą sprzedaż usługi transportowej, tj. 1 z dnia 09.08.2017 r. z terminem płatności 23.09.2017 r. dla podmiotu … Sp. z o.o. Sp. k. NIP … , o wartości netto 5.854,37 zł, podatek VAT 1.346,51 zł. Kontrahent nie uregulował ww. płatności. Sprzedaż została przez Wnioskodawczynię zadeklarowana w deklaracji VAT-7 za sierpień 2017 r. Wnioskodawczyni nie dokonała na podstawie art. 89a ust. 1 i 1a korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego za luty 2018 r. z tytułu ww. świadczenia usług, mimo że nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, gdyż na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji VAT-7 za luty 2018 r., w której mogłaby dokonać korekty, kontrahent nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ został z urzędu wykreślony z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT, a tym samym nie z winy Wnioskodawczyni nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a) ww. ustawy. Wierzytelność nie została w żaden sposób uregulowana ani zbyta. W związku z brakiem korekty zgodnej z obowiązującymi przepisami doszło do sytuacji, że od daty wystawienia faktury upłynęło więcej niż 2 lata (art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty