Artykuł aktualny na dzień 21-11-2024 *

*Z listy podmiotów obowiązanych do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych zostali wykreśleni radcy Prokuratorii Generalnej wykonujący czynności służbowe.

E-doręczenia nowym sposobem wymiany korespondencji między organami publicznymi i podmiotami prywatnymi

Od 1 lipca 2021 r. do obrotu gospodarczego i postępowań administracyjnych oraz sądowych zostanie wprowadzony nowy rodzaj korespondencji elektronicznej, czyli e-doręczenia. Doręczenie pisma z wykorzystaniem adresu do e-doręczeń będzie wywierać skutek prawny równoważny z tradycyjnym doręczeniem korespondencji w formie pisemnej. Z czasem e-doręczenia mają stać się dominującą formą wymiany pism. Na wprowadzenie nowych rozwiązań przewidziano długi okres przejściowy, który będzie trwał aż do 2029 r.

Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2320 ze zm.) wprowadza doręczenia elektroniczne jako podstawową formę wymiany pism z organami administracji publicznej oraz między niepublicznymi uczestnikami obrotu gospodarczego. Dzięki nowym przepisom korespondencja ma być nadawana i odbierana przez podmioty publiczne co do zasady w postaci elektronicznej. Odebranie doręczenia elektronicznego będzie wywoływało taki sam skutek jak odebranie tradycyjnego listu poleconego za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Wprowadzenie doręczeń elektronicznych będzie miało zastosowanie do większości postępowań administracyjnych oraz sądowych.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie będzie jednak miała zastosowania do korespondencji:

  • zawierającej informacje niejawne,
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty