24.09.2018 Podatki

Odszkodowanie za nieodebranie towarów nie podlega VAT

Spółka zajmuje się produkcją artykułów spożywczych, które mają określony termin przydatności do spożycia. Zawierając umowy z nabywcami, spółka w umowie zamieszcza klauzulę zabezpieczającą, na wypadek nieprawidłowego wywiązania się nabywcy z warunków umowy, tj. braku odbioru towarów zamówionych przez nabywcę. W takiej sytuacji, tj. gdy nabywca nie odbiera zamówionego towaru w uzgodnionym terminie, a strony umowy nie doszły do porozumienia co do nieodebranej partii towarów, nabywca ma zapłacić spółce różnicę między faktycznie uzyskaną przez spółkę ceną sprzedaży (niższą) a ceną wynikającą z umowy (wyższą) oraz pokryć wszelkie koszty związane z nieodebraniem towarów, w tym koszty składowania, koszty finansowania nieodebranych, a zamówionych zapasów. Czy kwoty, które spółka otrzyma od nabywcy w związku z niewywiązaniem się z warunków umowy i nieodebraniem zamówionych towarów, należy traktować jak wynagrodzenie za dostawę/usługę, które spółka zobowiązana jest opodatkować VAT? Czy też jest to faktycznie odszkodowanie?

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty