Ewidencja korekty VAT w ramach ulgi na złe długi
W obecnych czasach długi stają się problemem wielu przedsiębiorców. Na szczęście straty z tego tytułu można przynajmniej w części zrekompensować, wykorzystując możliwości przewidziane w ustawie o VAT. Jak korzystanie z ulgi na złe długi wpływa na ewidencję księgową wierzyciela i dłużnika?
Instytucja tzw. ulgi na złe długi została uregulowana w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Umożliwia ona pomniejszenie podatku należnego przez podatnika, który dokonał dostawy towaru lub świadczył usługę, w związku z czym był zobowiązany do odprowadzenia VAT na konto urzędu skarbowego, jednak nie otrzymał zapłaty od swojego kontrahenta. Konstrukcja ulgi opiera się na odliczeniu takiego podatku u wierzyciela i jednoczesnym obowiązku doliczenia podatku u dłużnika. Wskutek korekty podatku należnego wierzyciel odzyskuje jego kwotę w postaci pomniejszenia bieżących zobowiązań z tytułu VAT lub zwiększenia kwoty do zwrotu. Z oczywistych względów korekta podatku należnego jest bardziej efektywna w przypadku należności opodatkowanych stawką podstawową, niż w przypadku tych, które opodatkowane są stawkami obniżonymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty