Zaliczki – zasady rozliczania VAT
U podatnika, który otrzymał zaliczkę, może powstać obowiązek rozliczenia VAT oraz wystawienia tzw. faktury zaliczkowej. Od tej zasady są jednak wyjątki. Dlatego podatnicy mają często problem z rozliczaniem zaliczek.
Zasady rozliczania zaliczek określa art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Wynika z niego, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Brzmienie tego przepisu powoduje, że otrzymanie części należności i oczywiście całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi przyspiesza powstanie obowiązku podatkowego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Wyjątki dotyczą jedynie niektórych czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty