Akt prawny obowiązujący na dzień 21-11-2024
Dziennik Ustaw rok 2023 poz. 2542 Wersja aktualna od  2024-01-01

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA FINANSÓW1)

    z dnia 17 listopada 2023 r.

    w sprawie pobierania i zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych

    Na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 170, 1463 i 1723) zarządza się, co następuje:

    § 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:

    1) sposób pobierania i zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych, zwanego dalej „podatkiem", w tym czynności związane z poborem podatku i zakres pouczeń udzielanych podatnikowi przez płatnika oraz treść rejestru podatku;

    2) zakres danych zawartych w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika;

    3) wzór deklaracji w sprawie podatku.

    § 2.[Określenie podstawy prawnej i metody obliczenia podatku dla aktu notarialnego] Płatnicy określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia, a w przypadku niepobrania podatku zamieszczają podstawę prawną jego niepobrania.

    § 3. [Zakres udzielanych pouczeń podatnikom] Płatnicy pouczają podatników o:

    1) skutkach przewidzianych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2023 r. poz. 654 i 818) w razie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, przez co podatek narażony jest na uszczuplenie;

    2) przysługującym organowi podatkowemu prawie do określenia, podwyższenia lub obniżenia wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej;

    3) ciążącym na podatniku obowiązku zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, w przypadku określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej przez organ podatkowy.

    § 4. [Informacje podlegające wpisowi do rejestru podatku oraz dokonywanie objętych nim czynności] 1. Rejestr podatku zawiera następujące rubryki:

    1) liczbę porządkową;

    2) datę sporządzenia aktu notarialnego;

    3) numer repertorium A;

    4) datę wpisania aktu notarialnego do rejestru podatku;

    5) imię i nazwisko albo nazwę lub firmę podatnika;

    6) identyfikator podatkowy podatnika: numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli podatnik go posiada;

    7) miejsce zamieszkania (siedzibę) podatnika;

    8) zwięzłe określenie treści czynności cywilnoprawnej;

    9) wartość przedmiotu czynności cywilnoprawnej;

    10) miejsce położenia nieruchomości stanowiącej przedmiot czynności cywilnoprawnej (miejscowość, gmina, powiat, województwo);

    11) stawkę podatku;

    12) kwotę pobranego podatku albo podstawę prawną jego niepobrania;

    13) uwagi.

    2. Płatnicy w rejestrze podatku:

    1) dokonują podsumowania kwot podatku pobranego w każdym miesiącu, za który jest dokonywane rozliczenie podatku z organem podatkowym, oraz wyodrębniają kwoty podatku pobranego od umowy spółki kapitałowej i jej zmiany;

    2) odnotowują w rubryce „uwagi" kwoty podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy.

    3. Informacje z rejestru podatku określone w ust. 1, zamiast w tym rejestrze, mogą być ujęte w księdze notarialnej repertorium A prowadzonej na podstawie przepisów o prowadzeniu ksiąg notarialnych oraz przekazywaniu na przechowanie dokumentów sądom rejonowym. Przepisy dotyczące rejestru podatku stosuje się odpowiednio do repertorium.

    § 5. [Dokonanie zwrotu uiszczonego podatku od czynności cywilnoprawnych] 1. W przypadkach określonych w art. 11 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych zwrotu podatku dokonuje organ podatkowy właściwy miejscowo w sprawie tego podatku.

    2. Jeżeli zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek zapłaty podatku był solidarny, zwrot podatku następuje na rzecz jednego z podatników, z równoczesnym powiadomieniem pozostałych podatników o dokonanym zwrocie.

    § 6. [Dane wystarczające do uwzględnienia w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego podatku na rachunek organu] Deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika zawiera następujące dane:

    1) okres, za który jest składana deklaracja;

    2) miejsce i cel złożenia deklaracji (nazwa i adres siedziby organu podatkowego, złożenie deklaracji/korekta deklaracji);

    3) dane płatnika (nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia, adres zamieszkania płatnika);

    4) identyfikator podatkowy płatnika;

    5) adres siedziby kancelarii notarialnej;

    6) dane dotyczące należności:

    a) łączną kwotę podatku pobranego w danym miesiącu (po zaokrągleniu do pełnych złotych),

    b) kwotę podatku pobranego od umowy spółki kapitałowej i jej zmiany (po zaokrągleniu do pełnych złotych),

    c) kwotę potrąconego wynagrodzenia z tytułu poboru podatku (po zaokrągleniu do pełnych złotych),

    d) kwotę podatku wpłaconego na rachunek bankowy właściwego organu podatkowego;

    7) informację o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom, sporządzoną z uwzględnieniem zasad przekazywania wpływów z tego podatku określonych w art. 16 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005), zawierającą:

    a) dane identyfikujące gminę (nazwę gminy, jej identyfikator krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju „TERYT", nazwę województwa i powiatu, w których gmina jest położona),

    b) łączną kwotę podatku należnego poszczególnym gminom,

    c) numery repertorium A, pod którymi wpisane są czynności prawne, z tytułu których podatek jest należny poszczególnym gminom;

    8) oświadczenie płatnika o zgodności podanej kwoty pobranego podatku z kwotami wykazanymi w prowadzonym rejestrze podatku lub w repertorium A - w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3;

    9) podpis płatnika.

    § 7.[Określenie wzoru deklaracji dla podatku] Wzór deklaracji w sprawie podatku określa załącznik do rozporządzenia.

    § 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.2)

    Minister Finansów: wz. A. Soboń


    1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

    2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie sposobu pobierania i zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. poz. 1999), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 1059).

    Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
    z dnia 17 listopada 2023 r. (Dz. U. poz. 2542)

    PCC-3 i PCC-3/A



    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne