Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup autobusu niskoemisyjnego, albowiem nabycie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT.
Zwroty kosztów ładowania prywatnego samochodu elektrycznego i jego używania w jazdach lokalnych, nieuregulowane przepisami prawnymi, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu PIT, zgodnie z art. 12 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Wniesienie aportem do spółki nakładów na wykonanie stacji ładowania i transformatora stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Czynność ta nie kwalifikuje się jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, wyłączona spod opodatkowania. Nabywca ma prawo odliczyć VAT naliczony, a podstawę opodatkowania stanowi wartość nominalna uczestników otrzymanych za aport oraz należny podatek
Jednostka samorządu terytorialnego, wykorzystująca zakupiony samochód elektryczny wyłącznie do realizacji zadań statutowych niepodlegających VAT, nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z tym zakupem.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeśli zakupione dobra nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Wydatki związane z leasingiem i eksploatacją drugiego samochodu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 46a i 47a ustawy o PIT, przy spełnieniu odpowiednich warunków i z uwzględnieniem ustawowych ograniczeń.
Udzielenie pracownikowi samochodu służbowego do celów prywatnych generuje przychód pracowniczy, gdy poniesiona przez pracownika odpłatność jest niższa niż ryczałt przewidziany w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT. Jeżeli odpłatność jest równa lub wyższa, przychód nie powstaje oraz brak jest obowiązku poboru zaliczki podatkowej przez pracodawcę.
Podatnikowi realizującemu projekt w ramach zadań statutowych o charakterze niegospodarczym, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem dóbr wykorzystywanych do działalności opodatkowanej na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak dzierżawa, spełniających warunki czynności opodatkowanej.
Gmina, nabywając towary i usługi do realizacji zadań publicznych niewiązanych z działalnością opodatkowaną, pozbawiona jest prawa do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ brak związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Zaliczenie przez pracodawcę 75% zwrotu wydatków pracownikom za ładowanie pojazdów elektrycznych do kosztów uzyskania przychodów jest dopuszczalne, gdy ładowanie służbowe jest związane z działalnością gospodarczą, przy braku ewidencji korzystania z pojazdu wykluczającego pełne odpisy."
Zwrot kosztów ładowania pojazdów służbowych oraz udostępnianie urządzeń ładujących pracownikom nie generuje po ich stronie przychodu do opodatkowania, w świetle art. 12 ust. 2a ustawy o PIT, z uwagi na nieodpłatny charakter zwrotu kosztów użytkowania pojazdów oraz interes służbowy udostępnienia urządzeń.
Koszty zakupu, najmu lub użytkowania urządzeń ładujących, jak również koszty audytu energetycznego i montażu/demontażu tych urządzeń, nie podlegają ograniczeniu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 CIT, gdyż nie są to wydatki eksploatacyjne związane z używaniem samochodów.
Działalność niemieckiej spółki w Polsce, obejmująca świadczenie usług i sprzedaż, nie skutkuje powstaniem zagranicznego zakładu podatkowego na terytorium Polski zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy CIT i art. 5 UPO PL-DE. Brak fizycznej placówki, personelu i pełnomocnictw do zawierania umów wyklucza uznanie działalności za zakład. Działalność ma charakter przygotowawczy i pomocniczy.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przeznaczonych do działalności statutowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zwrot kosztów energii elektrycznej za ładowanie służbowego samochodu elektrycznego, używanego również prywatnie, nie stanowi dla pracownika dodatkowego przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 2a uPIT, zwalniając pracodawcę z obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Zwrot pracownikowi przez spółkę kosztów energii elektrycznej zużytej na ładowanie służbowego samochodu elektrycznego, wykorzystywanego również do celów prywatnych, w przydomowej stacji ładowania może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w wysokości 75%, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy CIT, o ile poniesione wydatki są odpowiednio dokumentowane.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych, gdyż sprzedaż energii elektrycznej stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu, a związane z tym wydatki są przeznaczone wyłącznie na czynności opodatkowane.
Prawo do odliczenia 100% podatku od towarów i usług z faktury dokumentującej zakup energii elektrycznej.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu elektrycznego.
Brak możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionego wydatku na zakup samochodu elektrycznego.
Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu pojazdu elektrycznego przy prowadzeniu jedynie sprzedaży zwolnionej z podatku VAT.