Przygotowane na podstawie porządku obrad 20 posiedzenia Sejmu RP w dniach 16, 17 i 18 października 2024 r.
Pomoc de minimis to szczególny rodzaj wsparcia finansowego, którego kluczową cechą jest to, że jego łączna kwota nie może przekroczyć określonych limitów w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych. Zgodnie z obowiązującymi od 2024 r. przepisami maksymalna kwota pomocy de minimis dla większości przedsiębiorstw wynosi 300 000 euro. Jest to limit, który ma na celu zapewnienie, że publiczne wsparcie dla
Przedsiębiorcy opłacający składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności od 1 listopada 2024 r. mogą wnioskować o zwolnienie ze składek na te ubezpieczenia za jeden miesiąc kalendarzowy w roku kalendarzowym. Ulga dotyczy też Funduszu Pracy i Funduszu Solidarnościowego, jeżeli ubezpieczony jest zobowiązany do opłacania tej składki. Pierwsze wnioski o udzielenie ulgi za grudzień
Brak opodatkowania otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków kwalifikowalnych realizowanego Projektu.
W zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży gruntów rolnych, jakie wystąpiły po stronie Wnioskodawczyni.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesione na zakup wyposażenia (tj. składniki majątkowe, które nie zostały zaliczone do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych) oraz materiałów biurowych mających związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowanych z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy.
Skutki podatkowe zbycia gruntów rolnych w kontekście pomocy de minimis i zachowania prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przepisy ustawy systemowej przewidują określone preferencje dla przedsiębiorców w zakresie należności z tytułu składek ZUS. Płatnicy składek mogą korzystać z szerokiego katalogu ulg składkowych, m.in. z odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty czy ze zwolnienia w opłacaniu składek, w tym od 1 listopada 2024 r. z nowej okresowej ulgi w postaci tzw. wakacji składkowych. W każdym przypadku podstawą
1 listopada 2024 r. wejdą w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, które wprowadzają urlop składkowy dla mikroprzedsiębiorców. W ciągu roku przez jeden miesiąc nie będą oni musieli płacić składek na ubezpieczenia społeczne. Składki te zostaną opłacone przez budżet państwa. Za ten okres przedsiębiorcy nie będą musieli zgłaszać zawieszenia
Skutki podatkowe zbycia gruntów rolnych w kontekście pomocy de minimis.
Brak powstania przychodu z tytułu otrzymanego przez Spółkę dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej, w stosunku do której nastąpił wzrost cen stosowanych wobec Spółki (pytanie nr 1) i możliwość zwolnienia z opodatkowania pomocy publicznej, którą Spółka otrzymała ze środków Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 1
1) Czy dofinansowanie otrzymane w ramach pomocy de minimis, o którym mowa we wniosku, nie stanowi przychodu stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 14 updop? 2) Czy wartość otrzymanego dofinansowania, opisanego we wniosku, powinna zostać uwzględniona w kalkulacji limitów, o których mowa w art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 updop?
1. Czy Spółka ma prawo za rok 2021 zastosować ulgę B+R w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych (które odpowiadają wysokości amortyzacji podatkowej WNIP, w proporcji, w jakiej w jej wartości początkowej pozostają koszty wymienione w ust. 2 pkt 1-4a lub ust. 3a pkt 2 updop? 2. Czy za rok 2022 i kolejne, o ile nie nastąpi zmiana przepisów, Spółka ma prawo zastosować
W zakresie możliwości zachowania prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku ze zbyciem działki.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup wyposażenia (tj. składniki majątkowe, które nie zostały zaliczone do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych) mającego związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowane z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy.
Czy wskazane formy wsparcia dla przedsiębiorców, nie wyłączają możliwości opodatkowania Spółki w formie ryczałtu od dochodów spółek oraz nie powodują utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek po wyborze tej formy opodatkowania przez Spółkę.
Uznanie za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT otrzymanych przez spółkę pieniędzy stanowiących dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej.
Zwolnienie de minimis w związku ze zbycie działki rolnej zostanie utracone.
W zakresie skutków podatkowych nabycia gruntów rolnych przez dzierżawcę.
Czy dokonanie podziału majątku wspólnego pomiędzy małżonkami po wprowadzeniu w ich małżeństwie ustroju rozdzielności majątkowej małżeńskiej, obejmującego nieruchomość rolną nabytą przed upływem pięciu lat, co do nabycia której zastosowano zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych (art. 9 ust. 2, winno być: art. 9 pkt 2) w ten sposób, że nieruchomość tą nabył na wyłączną własność jeden z małżonków
Instytucje Unii Europejskiej ustanowiły specjalny funduszu europejski w celu finansowego wsparcia podmiotów poszkodowanych przez brexit . Fundusz ten to tzw. pobrexitowa rezerwa dostosowawcza. Zasady udzielania pomocy z tego funduszu określa opublikowane rozporządzenie w sprawie udzielania przedsiębiorcom pomocy w ramach pobrexitowej rezerwy dostosowawczej. Celem jego wydania było umożliwienie polskim