Spółka A jako nowy pracodawca i płatnik, kontynuuje obowiązki płatnika z art. 93c Ordynacji podatkowej, wystawiając PIT-11 i PIT-4R za pełny rok podatkowy 2025 dla przejętych pracowników, mimo formalnego przejęcia od połowy roku.
Po zmianie przepisów od 24 grudnia 2025 r. pracodawca będzie musiał z odpowiednim wyprzedzeniem przekazać kandydatowi do pracy m.in. informacje o składnikach wynagrodzenia i innych świadczeniach związanych z pracą (pieniężnych i niepieniężnych), a także o odpowiednich w tym zakresie postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania. Natomiast nie będzie mógł pytać o jego wynagrodzenie
Przygotowanie rzetelnego i zgodnego z przepisami planu urlopów powinno pomóc pracodawcy wyeliminować nieprawidłowości związane z udzielaniem urlopów wypoczynkowych. Jego sporządzenie na 2026 r. należy zakończyć do 31 grudnia 2025 r.
Odszkodowanie wypłacone na podstawie art. 56 § 1 w zw. z art. 58 Kodeksu Pracy korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT, jako świadczenie odszkodowawcze, które nie wchodzi w katalog wykluczający takie zwolnienie.
Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, wypłacone na podstawie art. 47 Kodeksu Pracy, stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany podatkiem dochodowym i nie korzysta ze zwolnienia jako odszkodowanie; pracodawca jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek.
W wyniku zmiany przepisów Kodeksu pracy pracodawcy od 24 grudnia 2025 r. będą mieli nowe obowiązki wobec osób ubiegających się o zatrudnienie. Obowiązki te obejmują m.in. dostarczenie kandydatowi z odpowiednim wyprzedzeniem informacji o składnikach wynagrodzenia oraz innych świadczeniach związanych z pracą, przysługujących na oferowanym stanowisku zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej, a
Zdaniem PIP wyjście prywatne pracownika nie może być uznane za okres odpoczynku, o którym mowa w Kodeksie pracy. Stanowi ono bowiem usprawiedliwioną nieobecność w pracy.