Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na Ukrainie przez polskiego rezydenta gospodarczego są opodatkowane na Ukrainie, ale wpływają na ustalenie stopy podatkowej w Polsce, będąc uwzględnionymi przy obliczeniu stopy procentowej na potrzeby opodatkowania dochodów w Polsce.
Podatnik nie ma prawa do skorzystania z ulgi na powrót, gdyż w okresie świadczenia pracy za granicą nie doszło do zmiany centrum interesów osobistych z Polski na państwo pracy, co uniemożliwia uznanie powrotu do Polski za moment przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepis art. 30a ust. 9 ustawy o PIT pozwala na odliczenie od podatku należnego w Polsce, podatku zapłaconego za granicą do wartości 19% uzyskanych dywidend, co nie jest ograniczone zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Rezydent podatkowy Polski musi opodatkować w Polsce dochód ze sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii, przed upływem pięciu lat od nabycia, stosując metodę proporcjonalnego odliczenia podatku zapłaconego za granicą, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Osoba fizyczna, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po określonym okresie przebywania za granicą, ma prawo do skorzystania z „ulgi na powrót” w czterech następujących latach podatkowych, pod warunkiem spełnienia kryteriów rezydencji i dokumentacji podatkowej ujętych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zasiłek z pomocy społecznej Employment and Support Allowance (ESA) otrzymywany z Wielkiej Brytanii przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, lecz korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochody z tytułu usług administrowania nieruchomościami świadczone przez polskiego rezydenta bez fizycznej obecności w Niemczech podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, gdyż nie tworzą zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dla celów ulgi na powrót, przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Polski, dokonane przed 31 grudnia 2021 r., nie daje podstaw do skorzystania z tej ulgi na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik nie spełnia przesłanek do uzyskania ulgi na powrót, gdyż mimo formalnego przeniesienia zamieszkania z Niemiec do Polski, zachował centrum interesów osobistych w Polsce przed przeniesieniem, wykluczając tym samym możliwość zastosowania tej preferencji podatkowej.
W przypadku przeniesienia ośrodka interesów życiowych do innego kraju, zmiana obowiązku podatkowego na ograniczony następuje dopiero z momentem wyprowadzki najbliższej rodziny, co oznacza utratę dotychczasowego centrum interesów osobistych w Polsce.
Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek ulgi na powrót przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, bowiem jej centrum interesów osobistych pozostawało w Polsce w trakcie wykonywania pracy w Holandii.
Przychody z tytułu umorzenia kredytu związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Polski przez nierezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii stanowią dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce w ramach działalności gospodarczej. Zwrot nienależnych świadczeń pieniężnych nie tworzy obowiązku podatkowego, jako że stanowi zwrot własnych środków podatnika.
Podatnik spełniający wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, obejmujące nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, brak miejsca zamieszkania w kraju przez wymagany okres, polskie obywatelstwo oraz posiadanie dokumentacji potwierdzającej rezydencję, ma prawo do skorzystania z ulgi na powrót od przychodów z tytułu działalności gospodarczej, do limitu 85 528 zł rocznie.
Odliczenie składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zapłaconych w innym państwie UE jest dopuszczalne tylko pod warunkiem, że nie zostały one odliczone przy ustaleniu podstawy opodatkowania w tym państwie, a w przypadku składek zdrowotnych do końca 2021 r.
Osobie przenoszącej miejsce zamieszkania do Polski po 31 grudnia 2021 r., przysługuje ulga na powrót pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w art. 21 ust. 43 ustawy o PIT, w tym nieprzerywanego zamieszkania za granicą oraz nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce.
Dochody uzyskiwane przez rezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce z o.o. podlegają opodatkowaniu wyłącznie w ZEA zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem przedstawienia certyfikatu rezydencji.
Podatnik, który po 31 grudnia 2021 r. zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polska, posiada Kartę Polaka i spełnia wymagania o nieprzerwanym braku pobytu na obszarze RP przez minione trzy lata oraz posiada certyfikat rezydencji, jest uprawniony do skorzystania z „ulgi na powrót” według art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, który przenosi miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. i spełnia określone przesłanki z art. 21 ust. 43 pkt 1-5 ustawy o PIT, ma prawo do ulgi na powrót na przychody osiągane w okresie czterech kolejno następujących lat podatkowych.
Na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania ani wpłaty podatku od wynagrodzenia za dobrowolne umorzenie udziałów niemieckiego wspólnika, gdyż dochód ten podlega opodatkowaniu w kraju rezydencji wspólnika, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Ryczałt od przychodów zagranicznych osób przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosowanie niektórych warunków zwolnienia określonego w art. 21 ust. 3 ustawy CIT.