Dotacje na przedsięwzięcia termomodernizacyjne, otrzymane ze środków funduszy ochrony środowiska, są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, pod warunkiem zabezpieczenia hipotecznego oraz przeznaczenia środków na jedną inwestycję mieszkaniową, znajduje zastosowanie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Wydatki na wynagrodzenia doradców transakcyjnego i prawnego, jako koszty uzyskania przychodów, związane z nabyciem udziałów w spółkach zależnych, mogą pomniejszać przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, jeżeli są racjonalne i mają na celu zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodów.
Odszkodowania związane z uszkodzeniami składników majątku użytkowanego w działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z działalności, zaś rekompensaty za utracone przychody, niezwiązane bezpośrednio ze składnikami majątku, klasyfikowane są jako przychód z innych źródeł, korzystający z podatkowego zwolnienia.
Zwrot kosztów naprawy instalacji oraz odszkodowania związane z działalnością gospodarczą stanowią przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym. Wartości te podlegają podatkowi zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. h) oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Świadczenie pieniężne otrzymane na podstawie porozumienia cywilnoprawnego nie stanowi odszkodowania zwolnionego z opodatkowania, gdyż nie spełnia warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł.
Świadczenie pieniężne otrzymane przez uprawnionego z tytułu polisy ubezpieczeniowej zapisanej przez zmarłego nie wchodzi do masy spadkowej i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT i odpowiednimi przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Zwrot przez bank kwot uprzednio zapłaconych przez podatnika na poczet spłaty kredytu, zgodnie z zawartą ugodą sądową, nie stanowi przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile kwoty te nie przewyższają uprzednio wpłaconych rat. Świadczenie to nie kreuje więc obowiązku podatkowego.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz inne świadczenia finansowe wynikające z ugody z Bankiem, stanowiące zwrot kapitału i odsetek, korzystają ze zwolnień z opodatkowania na podstawie regulacji podatkowych dotyczących kredytów hipotecznych. Przychody z tych tytułów nie powodują powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot umorzonych wierzytelności kredytowych jest uzasadnione, gdy spełnione są przesłanki dotyczące kredytów hipotecznych zaciągniętych na cele mieszkaniowe, wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Kwota uzyskana przez podatnika na podstawie ugód dotyczących unieważnionych umów kredytowych stanowi zwrot nienależnie zapłaconych kwot, a nie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT, i jako taka nie rodzi obowiązku podatkowego.
Odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie należności niepodlegających opodatkowaniu są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwota zwrócona kredytobiorcom na mocy ugody dotyczącej abuzywnych klauzul umowy kredytowej nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym, gdyż nie skutkuje definitywnym przysporzeniem majątkowym.
Umorzenie kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed 2015 r., przeznaczonego na tę samą inwestycję mieszkaniową, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, pod warunkiem, że dochody z tego tytułu uzyskane będą do końca 2026 roku.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Wynagrodzenie prezesa zarządu z tytułu umowy dotyczącej optymalizacji zysków z lokaty bankowej nie stanowi przychodu z działalności wykonywanej osobiście, lecz przychód z innych źródeł. Spółka nie jest zobowiązana jako płatnik do poboru zaliczki na podatek PIT z tego tytułu.
Umorzenie przez bank części kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w związku z niespełnieniem przesłanek do naliczenia tego podatku z tytułu nieodpłatnych świadczeń.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Bonus otrzymany przez osobę fizyczną od podmiotu trzeciego, z którym osoba ta nie jest związana stosunkiem pracy lub innym zobowiązaniem cywilnoprawnym, kwalifikuje się jako dochód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych, bez obowiązku wpłaty zaliczek.
Odsetki od kredytów i pożyczek oraz koszty transakcyjne poniesione w związku z nabyciem akcji lub udziałów powinny być uznane za koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodem, alokowane stosownie do art. 15 ust. 2b ustawy o CIT, z uwzględnieniem dwóch źródeł przychodów.
Środki otrzymane jako efekt zbiórki publicznej stanowią przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli darczyńcy pozostają nieidentyfikowalni, co obliguje do ich uwzględnienia w zeznaniu rocznym PIT-36, doliczając je do dochodów rodziców małoletniego beneficjenta.