Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Odszkodowanie z tytułu zniszczeń powodziowych korzysta z zaniechania poboru podatku, jednak darowizny oraz umorzone odsetki i prowizje od pożyczki inwestycyjnej w kontekście działalności gospodarczej są opodatkowane jako przychód podatnika.
Odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych i umorzone pożyczki związane z usuwaniem skutków powodzi przez poszkodowanego przedsiębiorcę mogą być potraktowane jako przychód w PIT, ale zwolnione z opodatkowania. Wydatki na likwidację szkód pokryte tymi przysporzeniami zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jako że służą one zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Koszty sfinansowane ze świadczenia interwencyjnego przyznanego na podstawie Ustawy powodziowej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów według art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile nie są wyłączone na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy.
Świadczenie interwencyjne przyznane na mocy art. 22a ustawy o usuwaniu skutków powodzi nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, a wydatki poniesione z niego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Interpretacja opiera się na wykazaniu związku poniesionych kosztów z uzyskiwanymi przychodami z działalności gospodarczej.
Przychody uzyskane z usługi remontu przepompowni, finansowanej przez gminę z dotacji od Wojewody, są opodatkowane podatkiem CIT jako przychód należny i nie korzystają ze zwolnienia podatkowego wynikającego z ustawy przeciwpowodziowej. Wydatki na remont mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu.
Kalendarium wydarzeń – kwiecień 2025 r.
Kalendarium wydarzeń – marzec 2025 r.
Kwestia sposobu spełnienia warunku dot. zawarcia umowy, o którym mowa w § 10a ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 2670 ze zm.), tj. w przypadku gdy umowa zawarta jest po przekazaniu towarów/usług.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 13 grudnia 2024 r.
Kalendarium wydarzeń – grudzień 2024 r.
W sierpniu 2023 r. w wyniku ulew został podtopiony magazyn firmowy. W związku z tym uszkodzeniu (zniszczeniu) uległa partia przechowywanych tam towarów, które już nie nadają się do dalszej sprzedaży. Jak prawidłowo udokumentować fakt ich uszkodzenia? Czy musimy korygować VAT, który odliczyliśmy przy nabyciu tych towarów? W jaki sposób zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie zdarzenie?
Kwalifikacja uzyskanego odszkodowania za szkody w środkach trwałych (remont maszyn i hali) i koszty usuwania skutków powodzi oraz na pokrycie strat produkcyjnych do przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 CIT.
Czy w przypadku realizacji budowy Środków Trwałych, Koszty Użytkowania ponoszone przez Wnioskodawcę do dnia przekazania ich do używania będą zwiększały wartość początkową Środków Trwałych. Czy w przypadku realizacji inwestycji w ramach której powstaną Towary, Koszty Użytkowania stanowić powinny koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży Towarów i w konsekwencji powinny
dotyczy ustalenia, czy: 1. w przypadku realizacji budowy Środków Trwałych, Koszty Użytkowania ponoszone przez Wnioskodawcę do dnia przekazania ich do używania będą zwiększały wartość początkową Środków Trwałych, 2. w przypadku realizacji inwestycji w ramach której powstaną Towary, Koszty Użytkowania stanowić powinny koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży Towarów
Koszty Użytkowania Śluzy stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu a tym samym nie będą zwiększać wartości początkowej Środków Trwałych ani nie stanowią bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodami ze sprzedaży Towarów
Uznanie niewykonywania pracy w związku z powodzią za usprawiedliwioną nieobecność oraz rozwiązania mające na celu efektywną pomoc m.in. przedsiębiorcom poszkodowanym przez powódź, to główne regulacje, jakie wprowadza nowa ustawa powodziowa. Ustawa została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r.
Jeden z naszych pracowników skończy wkrótce 65 lat i zaraz po osiągnięciu tego wieku będzie chciał przejść na emeryturę. Do ustalenia wysokości świadczenia zamierza podać najkorzystniejsze zarobki z lat 1980-1989. Niestety, mieszkanie pracownika i siedziba naszej firmy, w której jest zatrudniony nieprzerwanie od 1975 r., zostały całkowicie zalane w czasie powodzi. Zniszczeniu uległa m.in. dokumentacja
Powódź, huragan lub obsunięcie ziemi w 2010 r. mogą być podstawą do wypłaty rolnikowi zasiłku celowego w wysokości od 1000 do 4000 zł. Wniosek trzeba złożyć do 30 września br. Pomoc przysługuje również tym rolnikom, którzy nie zawarli polisy z ubezpieczycielem - jednak należny im zasiłek zostanie obniżony o 50%.
Przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie z funduszu pożyczkowego na usunięcie szkód wyrządzonych w wyniku powodzi będzie musiał m.in.przedstawić dokumentację, na podstawie której dokonano oszacowania poniesionych strat. Ponadto możliwe będzie przesunięcie środków na naprawienie szkody w innych składnikach majątku przedsiębiorcy.