Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z adaptacją na mieszkania wspomagane w ramach zadań własnych, które nie są działalnością gospodarczą. Jednakże, przysługuje jej częściowe odliczenie VAT od wydatków na OZE, realizowane w ramach działalności prosumenta, z zastosowaniem prewspółczynnika.
Część świadczenia na utrzymanie lokalu mieszkalnego przypadająca na osoby tworzące rodzinę zastępczą podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, zaś Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest zobowiązany do poboru zaliczek podatkowych od tej części świadczenia.
Świadczenia pieniężne wypłacane przez Fundację w ramach programu wsparcia stanowią przychody z innych źródeł, jednakże korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenia pomocy społecznej, co zwalnia Fundację z obowiązku wystawienia informacji PIT-11.
Realizacja projektu budowy budynku do celów społecznych przez Powiat nie następuje w ramach działalności gospodarczej jako podatnika VAT, efekty materialne projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z nimi wydatków.
Usługi udostępniania mieszkań wspomaganych, wraz ze świadczeniami towarzyszącymi usłudze mieszkania wspomaganego, tj. zapewnienie wyżywienia, środków higienicznych i innych artykułów oraz usługa wytchnieniowa korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.
Zwolnienie od podatku VAT usługi najmu lokali mieszkalnych w ramach programu mieszkań treningowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, a tym samym niewliczanie wartości tych usług do limitu zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Obowiązki płatnika w związku z udzieleniem świadczeń przez fundację.
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez Spółdzielnię usług asystenckich i usług opieki wytchnieniowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.
Konieczność korekty podatku naliczonego, gdy posiadany węgiel nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych, a będzie przekazywany osobom uprawnionym jako pomoc rzeczowa.