Skutki podatkowe dotyczące otrzymanego odszkodowania z tytułu odebrania części działki pod budowę autostrady.
Problematyka wprowadzenia do umowy o pracę postanowień zabezpieczających pracodawcę przed stratami finansowymi związanymi z rezygnacją nowo zatrudnionego pracownika z pracy w krótkim czasie po podpisaniu umowy i żądania zwrotu poniesionych kosztów (m.in. badań lekarskich czy szkoleń bhp) jest bardzo złożona. Koszty te co do zasady obciążają bowiem pracodawcę. Może on jednak w pewnych okolicznościach
Zwolnienie z PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof ma zastosowanie tylko do odszkodowań za poniesione straty. Nie dotyczy ono odszkodowań za utracone korzyści – wyrok NSA z 10 maja 2024 r., sygn. akt II FSK 2177/23.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą niebawem objęci nowymi obowiązkami związanymi z wdrożeniem ustawy z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów. Będą musieli przygotować procedury dotyczące zgłaszania naruszeń prawa przez osoby u nich zatrudnione bądź z nimi współpracujące. Nowe regulacje mają chronić sygnalistów przed ewentualnymi działaniami odwetowymi pracodawcy po zgłoszeniu przez
Prowadzę biuro rachunkowe. Zatrudniam księgowego. W wyniku jego błędu klient musiał zapłacić odsetki. Posiadam na wypadek takich zdarzeń wykupioną polisę ubezpieczeniową. Czy kwota odszkodowania otrzymanego od ubezpieczyciela biura rachunkowego stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych dla klienta tego biura czy dla mnie? Czy na tę sytuację jakiś wpływ może mieć forma wypłaty
Do prowadzonego przez mnie biura rachunkowego zgłosił się klient – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Od 1997 r. jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości położonej w gminie X. W 2023 r. wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wśród nieruchomości przeznaczonych pod tę inwestycję znalazła się między innymi działka należąca do klienta. W styczniu
Pracownik został zwolniony w ramach zwolnień grupowych. Czy otrzymane przez niego z tego tytułu odszkodowanie powinno być opodatkowane PIT?
Podatnik otrzymał odszkodowanie za zniszczony środek trwały. Nie chce go remontować. Chce kupić drugi, tego samego rodzaju, żeby zastąpił pierwszy. Czy w takim przypadku otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z PIT?
Odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela biura rachunkowego, które popełniło błąd przy rejestracji podatnika do ZUS, stanowi przychód z innych źródeł, a nie przychód z działalności gospodarczej. Takie odszkodowanie podlega zwolnieniu z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 updof. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Odszkodowanie otrzymane przez pracownika w związku ze śmiercią pracodawcy jest zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 updof. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik dostał odszkodowanie od ubezpieczyciela za zniszczony samochód osobowy stanowiący środek trwały. Ma zamiar przeznaczyć otrzymane pieniądze na wyremontowanie tego auta. Czy w takim przypadku odszkodowanie może skorzystać ze zwolnienia z PIT?
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
Firmy często wypłacają byłym pracownikom jakieś świadczenia, zwykle po pewnym czasie od rozstania, szczególnie gdy pracownik występuje przeciwko pracodawcy do sądu. W tej sytuacji istotne jest, jaki charakter ma żądanie pracownika. Czy wynika bezpośrednio z umowy o pracę albo czy jest ściśle związane np. z rozwiązaniem umowy o pracę. Jeśli pracownik domaga się faktycznie wypłaty zaległego wynagrodzenia
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
W 2020 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wyniesie 2600 zł brutto, tj. o 350 zł więcej niż w 2019 r. Przy założeniu, że w 2020 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wskaźników wpływających na wysokość wynagrodzenia do wypłaty jest już ostateczna (ostatnie zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.), minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem podstawowej stawki, zwykłych kosztów uzyskania przychodów
Od 7 września 2019 r. pracownicy będą mogli dochodzić odszkodowań od pracodawcy nie tylko w przypadku rozwiązania umowy o pracę z powodu mobbingu, ale także wtedy, gdy mimo mobbingu nie zdecydują na rozwiązanie umowy o pracę. Nowelizacja przepisów może zatem spowodować wzrost liczby roszczeń pracowników z tytułu mobbingu. Żeby przeciwdziałać takim roszczeniom, pracodawca powinien wiedzieć, jakie zachowania