Interpretacja
27.08.2024 Podatki

Skutki podatkowe dotyczące otrzymanego odszkodowania z tytułu odebrania części działki pod budowę autostrady.

Artykuł aktualny

Problematyka wprowadzenia do umowy o pracę postanowień zabezpieczających pracodawcę przed stratami finansowymi związanymi z rezygnacją nowo zatrudnionego pracownika z pracy w krótkim czasie po podpisaniu umowy i żądania zwrotu poniesionych kosztów (m.in. badań lekarskich czy szkoleń bhp) jest bardzo złożona. Koszty te co do zasady obciążają bowiem pracodawcę. Może on jednak w pewnych okolicznościach

Artykuł aktualny
06.08.2024 Podatki

Zwolnienie z PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof ma zastosowanie tylko do odszkodowań za poniesione straty. Nie dotyczy ono odszkodowań za utracone korzyści – wyrok NSA z 10 maja 2024 r., sygn. akt II FSK 2177/23.

Artykuł aktualny
11.07.2024 Kadry i płace

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 osób będą niebawem objęci nowymi obowiązkami związanymi z wdrożeniem ustawy z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów. Będą musieli przygotować procedury dotyczące zgłaszania naruszeń prawa przez osoby u nich zatrudnione bądź z nimi współpracujące. Nowe regulacje mają chronić sygnalistów przed ewentualnymi działaniami odwetowymi pracodawcy po zgłoszeniu przez

Porada aktualna
26.04.2024 Podatki

Prowadzę biuro rachunkowe. Zatrudniam księgowego. W wyniku jego błędu klient musiał zapłacić odsetki. Posiadam na wypadek takich zdarzeń wykupioną polisę ubezpieczeniową. Czy kwota odszkodowania otrzymanego od ubezpieczyciela biura rachunkowego stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych dla klienta tego biura czy dla mnie? Czy na tę sytuację jakiś wpływ może mieć forma wypłaty

Porada aktualna
07.02.2024 Podatki

Do prowadzonego przez mnie biura rachunkowego zgłosił się klient – osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Od 1997 r. jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości położonej w gminie X. W 2023 r. wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wśród nieruchomości przeznaczonych pod tę inwestycję znalazła się między innymi działka należąca do klienta. W styczniu

Porada aktualna
14.06.2023 Podatki

Pracownik został zwolniony w ramach zwolnień grupowych. Czy otrzymane przez niego z tego tytułu odszkodowanie powinno być opodatkowane PIT?

Porada aktualna
15.03.2022 Podatki

Podatnik otrzymał odszkodowanie za zniszczony środek trwały. Nie chce go remontować. Chce kupić drugi, tego samego rodzaju, żeby zastąpił pierwszy. Czy w takim przypadku otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z PIT?

Artykuł aktualny
08.03.2022 Podatki

Odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela biura rachunkowego, które popełniło błąd przy rejestracji podatnika do ZUS, stanowi przychód z innych źródeł, a nie przychód z działalności gospodarczej. Takie odszkodowanie podlega zwolnieniu z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 updof. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

Artykuł aktualny
31.08.2021 Podatki

Odszkodowanie otrzymane przez pracownika w związku ze śmiercią pracodawcy jest zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 updof. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

Porada aktualna
14.06.2021 Podatki

Podatnik dostał odszkodowanie od ubezpieczyciela za zniszczony samochód osobowy stanowiący środek trwały. Ma zamiar przeznaczyć otrzymane pieniądze na wyremontowanie tego auta. Czy w takim przypadku odszkodowanie może skorzystać ze zwolnienia z PIT?

Artykuł
09.10.2020 Kadry i płace

Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat

Artykuł
13.08.2020 Ubezpieczenia

Firmy często wypłacają byłym pracownikom jakieś świadczenia, zwykle po pewnym czasie od rozstania, szczególnie gdy pracownik występuje przeciwko pracodawcy do sądu. W tej sytuacji istotne jest, jaki charakter ma żądanie pracownika. Czy wynika bezpośrednio z umowy o pracę albo czy jest ściśle związane np. z rozwiązaniem umowy o pracę. Jeśli pracownik domaga się faktycznie wypłaty zaległego wynagrodzenia

Artykuł

24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.

Artykuł
13.09.2019 Kadry i płace

W 2020 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wyniesie 2600 zł brutto, tj. o 350 zł więcej niż w 2019 r. Przy założeniu, że w 2020 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wskaźników wpływających na wysokość wynagrodzenia do wypłaty jest już ostateczna (ostatnie zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.), minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem podstawowej stawki, zwykłych kosztów uzyskania przychodów

Artykuł
19.07.2019 Kadry i płace

Od 7 września 2019 r. pracownicy będą mogli dochodzić odszkodowań od pracodawcy nie tylko w przypadku rozwiązania umowy o pracę z powodu mobbingu, ale także wtedy, gdy mimo mobbingu nie zdecydują na rozwiązanie umowy o pracę. Nowelizacja przepisów może zatem spowodować wzrost liczby roszczeń pracowników z tytułu mobbingu. Żeby przeciwdziałać takim roszczeniom, pracodawca powinien wiedzieć, jakie zachowania

Poprzednia Następna