Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Znacznie uproszczona zostanie definicja mobbingu, który już nie będzie musiał być długotrwałym procesem. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników będą musieli stworzyć procedurę antymobbingową.
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Nowe przepisy wprowadzają definicję dyskryminacji przez założenie oraz dyskryminacji przez skojarzenie, nową uproszczoną definicję mobbingu i dolną granicę zadośćuczynienia dla mobbingowanego pracownika na poziomie 6-krotności minimalnego wynagrodzenia. Ponadto pracodawcy
W 2026 r. wejdzie w życie wiele zmian istotnych dla pracodawców. Najbardziej kluczowe z nich obejmują wliczanie okresów prowadzenia działalności gospodarczej i umów cywilnoprawnych do stażu pracy, co wpłynie na wymiar urlopu wypoczynkowego oraz inne uprawnienia pracownicze. Ponadto zostaną uelastycznione formy składania wniosków kadrowych. Wzrośnie także płaca minimalna. Ważnym elementem jest również
W 2025 r. wejdzie w życie dużo zmian w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowego urlopu macierzyńskiego dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie i wymagających po urodzeniu hospitalizacji. Ponadto od 1 stycznia 2025 r. wzrasta także płaca minimalna, a wraz z nią inne świadczenia pracownicze zależne od minimalnego wynagrodzenia. Natomiast od 1 lutego 2025
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
W 2022 r. opublikowano wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach wynagrodzenia: za nadgodziny dla kadry kierowniczej, za czas pozostawania bez pracy czy dla członka zarządu, a także skuteczności zrzeczenia się wynagrodzenia. Rozpatrywane były też zagadnienia dotyczące premii, nagród, odszkodowań i odpraw oraz prawa do 50% kosztów
W 2023 r. kwota minimalnego wynagrodzenia brutto wzrośnie w dwóch etapach, tj. od 1 stycznia, i wyniesie 3490 zł, a następnie od 1 lipca, ostatecznie osiągając wysokość 3600 zł. Zatem dojdzie do wzrostu minimalnego wynagrodzenia finalnie o 590 zł. Stawki te są przewidziane z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy. Pracownicy zatrudnieni na niepełny etat, otrzymujący wynagrodzenie minimalne, mają
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. W takim przypadku pracodawca powinien zapewnić mu możliwość skorzystania z urlopu szkoleniowego i zwolnić go z całości lub z części dnia pracy, aby mógł uczestniczyć w zajęciach.
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. Jeżeli pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zapewnić mu możliwość skorzystania z urlopu szkoleniowego i zwolnić z całości lub części dnia pracy, żeby pracownik mógł uczestniczyć w zajęciach.
Umowa o podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest zawierana w sytuacji, gdy pracodawca inicjuje lub wyraża zgodę na dokształcanie pracownika. W umowie tej strony stosunku pracy ustalają zakres podnoszenia kwalifikacji zawodowych, czas zwolnienia z pracy konieczny do uczestnictwa w zajęciach, wymiar i sposób wykorzystania urlopu szkoleniowego, a także zasady finansowania nauki.
W 2020 r. wejdą w życie ważne nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą płacy minimalnej oraz rozliczania podatku od wynagrodzeń pracowniczych. W 2020 r. również kolejne grupy pracodawców będą musiały wdrożyć program pracowniczych planów kapitałowych.
Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w przepisach prawa pracy dotyczące m.in. mobbingu i dyskryminacji, monitoringu pracowników czy ochrony danych osobowych powodują konieczność weryfikacji aktualności regulaminu pracy. Niektóre zawarte w regulaminie pracy zapisy mogą być bowiem niezgodne z nowymi przepisami. Natomiast postanowienia regulaminu pracy mniej korzystne niż przepisy prawa pracy nie obowiązują
W 2020 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wyniesie 2600 zł brutto, tj. o 350 zł więcej niż w 2019 r. Przy założeniu, że w 2020 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wskaźników wpływających na wysokość wynagrodzenia do wypłaty jest już ostateczna (ostatnie zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.), minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem podstawowej stawki, zwykłych kosztów uzyskania przychodów
Od 7 września 2019 r. pracownicy będą mogli dochodzić odszkodowań od pracodawcy nie tylko w przypadku rozwiązania umowy o pracę z powodu mobbingu, ale także wtedy, gdy mimo mobbingu nie zdecydują na rozwiązanie umowy o pracę. Nowelizacja przepisów może zatem spowodować wzrost liczby roszczeń pracowników z tytułu mobbingu. Żeby przeciwdziałać takim roszczeniom, pracodawca powinien wiedzieć, jakie zachowania
Od 7 września 2019 r. zostanie wydłużony z 7 do 14 dni termin w jakim pracownik będzie mógł, wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Natomiast w razie nieotrzymania świadectwa pracy pracownicy zyskają uprawnienie do wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o wydanie orzeczenia zastępującego świadectwo pracy. To najważniejsze zmiany, jakie zostaną wprowadzone do Kodeksu pracy
Od 1 stycznia 2011 r. wzrośnie kwota wynagrodzenia minimalnego. Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mógł zarabiać mniej niż 1386 zł brutto; jedynie w pierwszym roku pracy trochę mniej, bo 1108,80 zł. Poza tym od 1 stycznia 2011 r. wzrosną również świadczenia, których wielkość zależy od wynagrodzenia minimalnego. Przedstawiamy, jaki wpływ ma wzrost minimalnego wynagrodzenia
Z początkiem 2018 r. weszło w życie kilka ważnych zmian w zakresie zatrudniania pracowników. Najważniejsze z nich dotyczą powierzania pracy cudzoziemcom oraz rozliczania składek ZUS. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych wraz z oceną nowych regulacji. Nie wszystkie bowiem zmiany są korzystne dla pracodawców.
Planując wymiary czasu pracy na 2018 r. należy wziąć pod uwagę konieczność oddania dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę. W 2018 r. trzeba będzie zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto Trzech Króli przypadające w sobotę 6 stycznia. Nie należy też zapominać o obowiązkach w zakresie urlopów wypoczynkowych. Niektórzy pracodawcy muszą bowiem ustalić m.in. plany urlopów na 2018 r
Od 1 stycznia 2014 r. rozpoczynają się aplikacje radcowska, adwokacka i notarialna. Pracodawcy, których pracownicy odbywają te aplikacje, mają wobec nich pewne obowiązki. Zakres tych obowiązków uległ zmianie od 23 sierpnia 2013 r. w wyniku nowelizacji przepisów. Obecnie pracownikom odbywającym aplikacje przysługuje prawo do płatnego zwolnienia od pracy tylko wówczas, gdy pracodawca wyraził zgodę na