Zwrot kosztów na rzecz Gminy ponoszony przez Spółkę z tytułu ochrony ujęcia wody, na podstawie Porozumienia, stanowi koszt uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz jest potrącalny w dacie poniesienia jako koszt pośredni, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy CIT.
Aport nieruchomości gruntowej zabudowanej przez Gminę Miasto A do spółki B jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na brak pierwszego zasiedlenia w okresie dwóch lat poprzedzających dostawę.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od realizacji projektu zagospodarowania osadów ściekowych, który nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując zadanie usunięcia nielegalnych odpadów niebezpiecznych, nie występuje jako podatnik VAT, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych wydatków. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi o niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
W zakresie realizacji inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane czynności nie stanowią działalności gospodarczej ani nie są związane z opodatkowaną aktywnością.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, ustanowionego przed 1 maja 2004 r., w prawo własności nieruchomości gruntowej na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Przychody z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnych, osiągane przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, pod warunkiem zgłoszenia w wymaganym terminie wyboru tej formy opodatkowania.
Dla celów VAT klasyfikacja towarów w systemie CN musi bazować na szczegółowej analizie właściwości produktów i ich porównaniu z istniejącymi wpisami, co determinuje wysokość stawki podatku od towarów i usług.
Transakcje posiadające znamiona dostawy towarów lub świadczenia usług podlegają opodatkowaniu VAT w momencie ich faktycznego dokonania zgodnie z Ustawą o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z inwestycją w infrastrukturę rekreacyjną, gdyż działania te odbywają się w zakresie zadań własnych Gminy i nie stanowią działalności opodatkowanej VAT.
Gmina, jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne z zakresu infrastruktury, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących inwestycje niebiznesowe, które nie służą czynnościom opodatkowanym, co wynika z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Gmina instalująca zbiorniki na wodę deszczową, nie działając w celach zarobkowych, nie może obniżyć podatku należnego o naliczony, a wpłaty mieszkańców nie są opodatkowane VAT, gdyż projekt nie obejmuje czynności opodatkowanych ani nie odpowiada działalności gospodarczej.
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Gmina nie posiada uprawnienia do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP, gdyż zakup nie służy działalności opodatkowanej, lecz realizacji zadań publicznych.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Gmina nie posiada prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych realizowanych w ramach zadań własnych, ponieważ będąc organem władzy publicznej, nie działa jako podatnik VAT, a nabyte dobra nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Gmina, realizując inwestycję związaną z nieodpłatnym udostępnieniem zbiorników retencyjnych w ramach zadań własnych, pozbawiona jest prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z uwagi na brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Interpretacja nawiązuje do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podkreślając zasadność tego ograniczenia.