Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Wydatki poniesione na zakup programów komputerowych, sfinansowane z dotacji PUP niewykraczające wartością poza limit 10 000 zł, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego, o ile są związane z działalnością gospodarczą.
Dotacje na przedsięwzięcia termomodernizacyjne, otrzymane ze środków funduszy ochrony środowiska, są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT.
Zwrot części dotacji, będący elementem formalnego rozliczenia, nie wpływa na prawo stowarzyszenia do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, o ile środki są przeznaczane na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Działania gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie uprawniają do odliczenia podatku VAT ani nie powodują obowiązku opodatkowania VAT otrzymanego dofinansowania.
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Premia kogeneracyjna, jako dopłata do energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, nie kwalifikuje się jako dotacja na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT i tym samym nie jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
Środki wypłacone po roku budżetowym jako wyrównanie zaniżonych dotacji oświatowych nie są dotacjami w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o PIT ma zastosowanie do części wynagrodzenia finansowanej z unijnych środków europejskich. Część wynagrodzenia finansowana z dotacji państwowych podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy, co wyklucza zwolnienie. Podstawa opodatkowania powinna być ustalana proporcjonalnie do udziału różnych źródeł finansowania w dofinansowaniu
Wynagrodzenie z projektów Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, finansowane ze środków unijnych, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych według art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy. Jeśli finansowanie dotyczy dotacji celowej z budżetu państwa, zwolnienie nie obowiązuje, zgodnie z art. 21 ust. 36.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Otrzymane dofinansowanie przez Spółkę nie stanowi dochodu z tytułu ukrytych zysków ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, co oznacza brak obowiązku ich opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Dochody uzyskane przez podatnika z tytułu grantu europejskiego są zwolnione z opodatkowania na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli pochodzą z bezzwrotnej pomocy międzynarodowej, a podatnik osobiście realizuje cele programu finansowanego z tych środków.
Dopłaty do biletów ulgowych przekazane przewoźnikom na podstawie umowy z samorządem wojewódzkim, jako środki z budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.
Na potrzeby obliczania limitu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, zgodnie z art. 15c ustawy CIT, spółka powinna uwzględniać przychody z tytułu dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy.
Środki finansowe pochodzące z funduszy strukturalnych wypłacane wspólnikom spółki partnerskiej przez agencje wykonawcze, które otrzymały je z budżetu państwa, nie są przychodem podatkowym, zaś te wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dotacje celowe przyznane w ramach projektów finansowanych z budżetu Gminy są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, niezależnie od źródła finansowania. Nieobowiązują wobec nich obowiązki płatnika PIT.
Dotacja na realizację określonego projektu w ramach Krajowego Planu, pochodząca z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, korzysta ze zwolnienia z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy CIT. Wydatki sfinansowane tą dotacją, w tym odpisy amortyzacyjne, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 ustawy CIT.
W świetle zwrotu nienależnie otrzymanego dofinansowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie obligują do dokonania korekty przychodów zwolnionych z opodatkowania, jako że artykuł 12 ust. 3j ustawy CIT nie odnosi się do korekt związanych z przychodami wolnymi od podatku.
Nieodpłatne świadczenia w postaci badań profilaktycznych i konsultacji lekarskich, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu rządowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.
Kwoty dotacji otrzymywane przez podatnika w ratach, które nie mogą być przypisane do kategorii sprzedaży opodatkowanej lub zwolnionej w momencie ich otrzymania, powinny być uwzględniane w obliczeniu proporcji z art. 90 ust. 3 VAT w roku, w którym powstaje obowiązek podatkowy.
Podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna na inwestycję w panele fotowoltaiczne i magazyn ciepła, uznając magazyn za osprzęt instalacji, o ile dotacja z programu Mój Prąd uzyskana została przez osobę trzecią, co nie wpływa na konieczność korekty odliczeń.
Środki finansowe pochodzące na wynagrodzenia lekarzy rezydentów, stażystów i kierowników specjalizacji z budżetu państwa lub samorządowego korzystają ze zwolnienia jako dotacje w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, co wyłącza je spod opodatkowania, a finansowane z tych środków koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Dotacje otrzymane jako środki finansowe z programów unijnych przez uczestników faktycznie realizujących cele projektów korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, lecz nie mogą tworzyć kosztów uzyskania przychodów.