Pracodawcy, którzy zdecydowali o wypłacaniu swoim pracownikom w 2024 r. świadczeń urlopowych, ustalają je od wyższej niż w poprzednim roku podstawy wymiaru. Tak jak w przypadku odpisu na zfśs maksymalna podstawa, od której obliczana jest wysokość świadczenia urlopowego, wynosi 6445,71 zł. Po raz pierwszy od wielu lat podstawa ta została odmrożona.
W 2023 r. nie zmieni się podstawa odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Nadal będzie on naliczany od kwoty 4434,58 zł. Oznacza to, że w przyszłym roku odpis podstawowy na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wyniesie 1662,97 zł.
Pracodawca wypłacił pracownikom świadczenia urlopowe. Jak potraktować podatkowo tego typu wynagrodzenie? Czy korzysta ono ze zwolnienia z PIT przewidzianego dla działalności socjalnej?
Pracodawcy, którzy w 2022 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywali odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, muszą przyjąć nową podstawę do jego obliczenia. Stanowi ją przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r., tj. 4434,58 zł. Zmieniła się też kwota bazowa do ustalenia odpisu na zfśs
Dla pracodawców, którzy w 2021 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywać odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, nie zmieniła się podstawa do jego obliczenia. Nadal stanowi ją przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4134,02 zł. W 2021 r. nie zmieni się też kwota bazowa do ustalenia
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
W 2020 r. wzrosła wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wysokość dobrowolnych zwiększeń na ten fundusz. Wraz ze zmianą odpisu zwiększyła się maksymalna wysokość świadczenia urlopowego. Odpisy, zwiększenia oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych obciążają koszty działalności pracodawców.
Dla pracodawców, którzy w 2020 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywać odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, zmieni się podstawa do jego obliczenia. Będzie ją stanowić przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4134,02 zł. Ponadto zmieni się w 2020 r. kwota bazowa do ustalenia
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, ma dodatkowe obowiązki. Musi wydać regulaminy pracy i wynagradzania, gdy zawnioskuje o to organizacja związkowa. Tak samo jest z obowiązkiem utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku przepisów o zwolnieniach grupowych dla konieczności ich stosowania wystarczy samo zatrudnianie co najmniej 20 pracowników.
Szkoły mają obowiązek wypłacić nauczycielom świadczenie urlopowe do 31 sierpnia 2017 r. Jedynym warunkiem otrzymania świadczenia jest, co do zasady, pozostawanie nauczyciela w zatrudnieniu w danym roku szkolnym.
Od marca 2015 r. zatrudniamy mniej niż 20 pracowników (w tym w przeliczeniu na pełne etaty). Zakładamy, że liczebność załogi w 2016 r. pozostanie na niezmienionym poziomie. Mimo zmniejszenia stanu zatrudnienia nadal obowiązuje u nas regulamin wynagradzania zawierający postanowienia o tworzeniu zfśs. W zakładzie nie ma organizacji związkowej. Mamy wątpliwość, w jaki sposób prawidłowo powiadomić pracowników
Termin wypłaty świadczenia urlopowego dla nauczycieli upływa 31 sierpnia br. W 2014 r. przypada on w niedzielę, dlatego pracodawcy powinni dokonać tej wypłaty z odpowiednim wyprzedzeniem, np. 29 sierpnia, aby do końca miesiąca świadczenie było do dyspozycji pracownika. Jedynym warunkiem otrzymania świadczenia jest, co do zasady, pozostawanie nauczyciela w zatrudnieniu w danym roku szkolnym.
Pracodawca prowadzący działalność socjalną może bez większych obciążeń dla budżetu firmy dofinansować pracownikom i ich rodzinom np. letni wypoczynek. W przypadku pracodawców, którzy nie tworzą zfśs, wsparcie może pochodzić ze środków obrotowych. Jeżeli np. wypoczynek zostanie zorganizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie dla dzieci pracownika, które nie ukończyły 18 lat, to pracodawca
Firmy zatrudniające 1 stycznia 2013 r. mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nieobjęte układem zbiorowym pracy i niezobligowane do tworzenia regulaminu wynagradzania, mogą samodzielnie, bez konsultacji z personelem, podjąć decyzję o nietworzeniu zfśs lub niewypłacaniu świadczeń urlopowych. Powinny jednak powiadomić o tym pracowników do końca stycznia 2013 r. w sposób przyjęty w zakładzie
Jesteśmy pracodawcą spoza sfery budżetowej. W naszej firmie od 2009 r. tworzymy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (nie jesteśmy objęci układem zbiorowym pracy i nie jesteśmy zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania). Na początku roku sprawdziliśmy stan zatrudnienia i okazało się, że na 1 stycznia 2013 r. zatrudniamy na pełny etat 10 pracowników. Czy w takiej sytuacji możemy zrezygnować
Od 1 września 2012 r. o 3,8% wzrastają minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela. Podwyżka płac nastąpi w związku ze zmianą od 1 września kwoty bazowej dla nauczycieli określonej w ustawie budżetowej na 2012 r.
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w obwieszczeniu z 18 lutego br. podał wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej pozwalającego na ustalenie odpisów na zfśs w 2011 r. oraz świadczenia urlopowego.