Zastosowanie zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT wymaga bezpośredniego zawarcia umowy z siłami zbrojnymi USA przez wykonawcę kontraktowego. Pracownicy takich kontraktowych wykonawców nie korzystają z omawianego zwolnienia podatkowego, jeśli umowy nie są zawierane bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA.
Poniesione wydatki na budowę farmy fotowoltaicznej przez podatnika, w sytuacjach zleconych prac podwykonawców, nie mogą być uznane za wartość początkową środków trwałych jako koszt odpłatnego nabycia, lecz jako koszt wytworzenia, zgodnie z definicjami w ustawie o CIT. Wartość początkowa musi być ustalona po faktycznym ujawnieniu środka trwałego.
Dochody uzyskiwane przez pracowników wykonawców kontraktowych USA na podstawie umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, mogą być zwolnione z opodatkowania na terytorium Polski, o ile wykonawcy nie posiadają siedziby ani zakładu na jej obszarze.
Dochody uzyskiwane przez osobę fizyczną będącą podwykonawcą kontraktowym, świadczącą usługi na rzecz amerykańskich sił zbrojnych stacjonujących na terytorium Polski, są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, nawet jeśli umowa nie jest bezpośrednio z siłami zbrojnymi.
Dostawa towarów na rzecz podmiotu pośredniczącego w łańcuchu dostaw dla sił zbrojnych USA, przy spełnieniu wszystkich ustawowych przesłanek, podlega stawce 0% VAT na mocy § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia MF, jednak prawo do późniejszej korekty deklaracji nie przysługuje w przypadku uzyskania świadectwa zwolnienia po terminie.
Świadczenie usług budowlanych na rzecz sił zbrojnych USA może korzystać z 0% stawki VAT jedynie przy spełnieniu wymogów formalnych w terminie wskazanym przez przepisy podatkowe. Nieuzyskanie dokumentacji podatkowej przed terminem złożenia deklaracji podatkowej uniemożliwia skorygowanie stawki VAT po fakcie.
Dochody pracownika wykonawcy kontraktowego USA, zatrudnionego na umowę o pracę, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 20 ust. 5 umowy między Polską a USA o współpracy obronnej, mimo iż takie zwolnienie nie wynika z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT.
Dochody uzyskane przez polskiego wykonawcę kontraktowego, który świadczy usługi na rzecz sił zbrojnych USA na terenie RP, korzystają ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT i art. 34 ust. 2 umowy EDCA, o ile usługi są dedykowane wyłącznie siłom zbrojnym USA.
Wydatki poniesione na należności główne i odsetki z tytułu solidarnych zobowiązań inwestora wobec podwykonawców, wynikające z art. 647¹ Kodeksu cywilnego, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, gdyż nie spełniają kryteriów definitywnego wydatku i pozostają w związku gwarancyjnym, które jest wyłączone z definicji kosztów podatkowych według art. 16 ust. 1 Ustawy CIT.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a wyłącznie osób prowadzących działalność gospodarczą i zamieszkujących w Polsce. Jednakże, na gruncie umowy SOFA II, obywatel nierezydent zatrudniony przez wykonawcę kontraktowego USA może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, dochody z umowy o pracę pracowników wykonawców kontraktowych USA nie są zwolnione z opodatkowania na terytorium RP; natomiast zwolnienie przewidziane w art. 20 ust. 5 Umowy o współpracy obronnej ma zastosowanie do tego rodzaju dochodów.
Dochody uzyskane przez podwykonawców świadczących usługi na rzecz sił zbrojnych USA w ramach umowy podwykonawstwa, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, nawet jeśli umowa nie została zawarta bezpośrednio z tymi siłami, ale jest realizowana na ich rzecz.
Na gruncie umowy SOFA II dochody pracowników wykonawców kontraktowych USA, niebędących rezydentami podatkowymi w Polsce, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podczas gdy zakres zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT nie obejmuje umów o pracę.
Zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT nie dotyczy pracowników nieposiadających miejsca zamieszkania w Polsce; jednakże pracownicy wykonawcy kontraktowego USA mogą korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 20 ust. 5 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej między Polską a USA.
Usługi artystyczne świadczone przez indywidualnego twórcę, w zakresie koncertów i opraw muzycznych o charakterze kulturalnym, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, jako usługi kulturalne wykonywane przez artystę wykonawcę.
Dochody polskiego wykonawcy kontraktowego realizującego usługi dla sił zbrojnych USA na terytorium Polski są zwolnione z CIT pod warunkiem spełnienia definicji z art. 2 lit. e Umowy EDCA i art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT. Zwolnienie nie zależy od miejsca świadczenia usług, lecz od przynależności usługi do sił zbrojnych USA znajdujących się w Polsce.
Dochody uzyskane z dostarczania towarów i usług na rzecz sił zbrojnych USA przez "wykonawcę kontraktowego" są zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, o ile usługi dotyczą sił zbrojnych stacjonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego z tytułu świadczenia usług dla sił zbrojnych USA na podstawie umowy o podwykonawstwo mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT.
Pracownik wykonawcy kontraktowego USA, który przenosi ośrodek interesów życiowych do Polski i uzyskuje tam nieograniczony obowiązek podatkowy, nie może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 20 ust. 5 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.
Dochody uzyskiwane przez spółkę z tytułu świadczenia na zlecenie Skarbu Państwa usług żywienia wojsk USA na terytorium Polski podlegają zwolnieniu z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT., natomiast dochody z usług cateringowych świadczonych na terenie Niemiec nie spełniają przesłanek do zwolnienia z CIT na podstawie art. 34 ust. 2 Umowy EDCA.
Dochody uzyskane przez osobę fizyczną, będącą podwykonawcą świadczącym usługi na rzecz sił zbrojnych USA, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, gdyż wnioskujący spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej Polska-USA.
Dochody uzyskane przez podwykonawcę posiadającego miejsce zamieszkania na terytorium RP z dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy o podwykonawstwo są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT i przepisy EDCA.
Dochody zagranicznych pracowników, którzy nie są obywatelami polskimi ani w Polsce niezamieszkują na stałe, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 5 umowy EDCA, jednakże spółce przysługuje status płatnika PIT względem polskich rezydentów; przepis art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy PIT nie ma zastosowania do wynagrodzeń zagranicznych pracowników spółki jako wykonawców kontraktowych
Dochody wykonawcy kontraktowego, w rozumieniu umowy o wzmocnionej współpracy obronnej między Polską a USA, uzyskane z realizacji umowy o podwykonawstwo usług tłumaczeń na rzecz sił zbrojnych USA znajdujących się na terytorium Polski, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT.